Ljubljana Uncategorized

LJUBLJANA – DEN LILLE HOVEDSTADEN

Stopp nummer to på vår europatur i sommer tok oss til Ljubjana, den lille og ganske ukjente hovedstaden i Slovenia. Ryktet sier at Slovenia er «Europas best bevarte hemmelighet», og jeg kan si meg enig, landet byr på mange hyggelige overraskelser.

Godt plassert mellom Østerriket, Italia, Kroatia og Ungarn ligger det lille landet som mange kanskje forveksler med den mer kjente naboen i øst, Slovakia. Med knappe to millioner innbyggere, er det kanskje ikke så rart at Slovenia ikke blir lagt så mye merke til. En av grunnen til at vi ikke hører så mye om det, kan jo være fordi landet er relativt velfungerende. Siden den Jugoslaviske exiten i 1991 har landet hatt en oppadgående økonomisk vekst og stabile demokratiske valg, for 11 år siden ble de også medlem av EU. Under finanskrisen slet landet økonomisk, men de har klart å stable seg på bena og økonomien er igjen på vei oppover. Lav kriminalitet, lite korrupsjon og et stabilt styre gjør det lille landet til et behagelig reisemål.

IMG_1313 IMG_1389 IMG_1307

Siden vi toget gjennom store deler av Slovenia for å komme til Ljubljana, fikk vi sett mye underveis. Naturmessig ligner det litt på Norge, med bratte fjell, innsjøer, fjorder og skoger. Landet er frodig, fredelig og utrolig pent, at ikke flere har oppdaget denne naturperlen av et sted, er for meg uforståelig. Vi hadde dessverre ikke så god tid i Slovenia, men valgte oss ut et par steder som vi prioriterte å besøke. Valget falt blant annet på hovedstaden Ljubljana, som visstnok skulle være en veldig sjarmerende og hyggelig «storby».

IMG_1279 IMG_1275

Etter å ha krysset tre landegrenser med tog steg vi ut på perrongen en døsig morgen, vi var ankommet byen med navnet som vi hadde litt problemer med å uttale, Ljubljana. Forskjellene fra forrige by, Krakow, var ganske store, det var ingen tvil om at vi hadde endt opp i Sør-Europa, både arkitektonisk og kulinarisk. Vi tok inn på et hostell, som resten av året var driftet som kunstakademi for unge kunstspirer, det var både sentralt og billig. Vi var rimelig fornøyde med valget, selvom vi hadde gjort et mislykket forsøk på å booke oss inn på det verdenskjente fengselshostellet Celica.

IMG_1320 IMG_1326

Etter et par raske sjekk på Tripadvisor, hadde vi huket av et par alternative spisesteder som vi ville sjekke ut. Fordelen med å være litt eldre når man er ute å reiser er at man priroterer å bruke mer penger på mat enn før, overnattingsbudsjettet derimot, er fremdeles ganske lavt. Vi bestemte oss for å spise litt bra og valgt restauranten Spajza, som lå midt i hjertet av gamlebyen. Vi var heldige og kom før vanlig middagstid, og fikk dermed et lite romatisk bord med rutete duk.

Spajza viste seg å være et særdeles godt valg, og vi rullet ut fra restauranten et par timer senere, høye på hvitvin og trøfler. Vi fortsatte kvelden på en vinbar rett nedi gata og konkluderte med at Slovenia hadde både utsøkt service, fortreffelig mat og innmari god vin.

Siden vi kun hadde et par dager i Ljubljana til rådighet, bestemte vi oss for å besøke det velkjente slottet, som ligger beskyttet til på en høyde i byen. Der oppe fikk man en fint overblikk over byen og alle de ulike arkitektoniske stilartene som finnes der. Etter slottsbesøket ruslet vi videre nedover mot byen igjen. Det er akkurat det som er så fint med med Ljubljana, alt er i umiddelbar nærhet, kun en kort gåtur unna.

Jeg tipper at om noen år så er Slovenia et mer kjent navn hos nordmenn. Så fort noen setter opp en direkterute fra Oslo til Ljubljana, så kommer nok mange til å få øynene opp for denne lille hemmeligheten av et sted, for her er det mye å hente. Slovenerne er gjestfrie, blide og landet er trygt og ikke minst utrolig vakkert. Servicebransjen er preget av at de enda ikke har rukket å bli invadert av turister, de er særdeles gode på smalltalk og viser akkurat passe oppmerksomhet og interesse.

Slovenia har på en måte tatt til seg det beste fra flere verdener, de har øl og pølser fra sine slaviske naboer, og pasta og vin fra vest. Det er ganske enkelt en spennende kombinasjon av forskjellige kulturer, som har fått sitt helt eget uttrykk.  Slovenia er ikke et sted man hopper over, det er et sted man hvor man stopper opp og nyter, landet kan friste med vakker natur og fantatiske matopplevelser, absolutt verdt en visitt.

IMG_1350 IMG_1345

IMG_1314 IMG_1300

Miniguide til Ljubljana:

Drikk: Vinbaren Vinoteka Movia har et stort utvalg av vin og tilbyr også vinsmaking. Anbefaler Slovensk hvitvin, den er fantastisk!

Uteliv: Metelkova Mesto, er en rekke barer og utsteder lokalisert i gamle militærbrakker i bohem-distriktet i byen. Hver bar har ulike temaer og er eksentrisk dekorert. Dette er et «must see» hvis du har planer om å gå ut i Ljubljana.

Shopping: Divas vintage har et utrolig stort utvalg av elegante gamle kjoler, fjonge hatter og stilfulle kåper. En sånn butikk man kan tilbringe timesvis i og drømmer seg tilbake i tid. Stive priser, men verdt et besøk.

SpisSpajza restaurant, her spiser du veldig bra uten å tømme bankkontoen helt. Hyggelig atmosfære og veldig god vin.

6 comments on “LJUBLJANA – DEN LILLE HOVEDSTADEN

1. Akkurat min type storby! Intim og koselig 🙂 Hit vil jeg!

Liker

2. Jeg var i Ljubljana en snarvisit, bare en dag, på vei hjem fra min road trip i Slovenia i sommer. For en utrolig koselig by! Dit skal jeg definitivt tilbake 🙂