Reiseåret 2015 Uncategorized

REISEÅRET SOM GIKK

PicMonkey Collage (1)

2015 har vært et begivenhetsrikt reiseår for meg, jeg har fått oppleve så mye spennende, sett så mange fine steder, møtt så mange flotte folk og spist utrolig mye god mat. Vi får håpe 2016 blir et like bra reiseår, med nye utfordringer, opplevelser og gleder. En ting er hvertfall sikkert, Sekk og Sandaler skal få være med meg på alle fremtidige eventyr. Vi begynner liksom å finne en rytme nå, vi to, bloggen og jeg. Selvom oppdateringene kanskje skulle skjedd oftere og tiden ikke alltid strekker til, så gleder meg meg alltid til å dele opplevelsene fra turene mine her på bloggen. Jeg håper dere som leser den finnner glede i det jeg deler og at det kanskje til og med kan være til inspirasjon, det hadde vært stas.

IMG_7786 IMG_7882IMG_7692

Årets første tur ble ikke gjennomført før i påsken, på grunn av at tiden før det gikk med til skole og jobb. Vi pakket sekken og satte kursen over fjell og hav, før vi tilslutt endte opp på den lille idylliske øya, Silda, på Vestlandet. Der spiste vi påskelam og spilte spill i pysjen, akkurat slik en påsketur skal gjennomføres. Omringet av de majestetiske vestlandsfjellene, var vi skjønt enige om at destinasjonen var rimelig eksotisk.

Les mer om Silda.

I begynnelsen av mai smakte jeg på den spanske feriefølelsen i den lille UNESCO bevarte byen, Villajoyosa. Her ble det flamencodansere, tapas, rødvin og late dager på stranda, klassisk avkopling på Spanias solkyst.

Les mer her: Villajoyosa

Tradisjon tro dro jeg til Barcelona i slutten av mai, men denne gangen var det i forbindelse med jobb. Vi spiste oss gjennom ferien og fant den beste kaffen i byen.

Spise og drikke i Barcelona

IMG_9020IMG_9101 IMG_9133IMG_9159IMG_9154

Helt i begynnelsen av juni dro vennegjengen på overraskelsesbesøk til vår gravide venninne i Bergen. Hun ble heldigvis glad for å se oss og Bergen viste seg fra sin ærlige side, med sol, vind og regn omhverandre. Vi spiste spennenede nordisk mat på Bare Vestland og kosa oss i vår eksentriske AirBnB leilighet.

Bergen baby!

IMG_9982IMG_9993IMG_0422 IMG_0643IMG_0401

I midten av juni var jeg igjen så heldig å bli invitert på tur av Visit Polen. Denne gangen var det den nordvestlige delen av landet som stod for tur. Vi startet i Szczecin, byen med det vanskelige navnet og den imponerende filharmonien. Deretter forsatte vi videre til den underjordiske bunkersbyen i Swinoujcie, før vi tilslutt endte opp på et fem stjerners hotell ved Kolobrzegs sandstrender. Der gikk vi oss vill i en gigantisk labyrint og spiste fantastisk god mat.

SwinoujscieSzczecin

10931063_10155804950185243_869857795986673881_n IMG_5161

Tidligere på året hadde jeg fått den ærefulle oppgaven av å være forlover, og i den forbindelse arrangerte jeg et utdrikningslag i fjellheimen i Skjåk, sammen med en gjeng flotte folk. Der var det rafting som stod på agendaen og vi heiv oss i gummibåtene og satte utfor Skjåkelven. Dagen fortsatte med bruhopping og dramdrikking i stampen, før den ble avsluttet på morgenkvisten med gamle slagere og soloppgang over fjellet.

Rafting i Skjåk
IMG_9614 IMG_9831IMG_0806

Sommer i Norge er så godt som synnonymt med festival, og i år ble det lille Skral festivalen i Grimstad som ble den utvalgte. Der var det kos på gros og god stemning hele natta. Takk Aurora for en fantastisk konsertopplevelse og takk AK for bra oppvartning og selskap.

IMG_0774 IMG_0809KrakowIMG_0931IMG_0922IMG_0998IMG_1032

I juli var det duket for den store Europaturen og vi startet kalaset i Polens mest sjarmerende by, Krakow. Vi spiste billig gourmet, dro på bar hopping i jødekvarteret og fant et Klezmer-hus fylt med musikk i alle stuene. Men etter to søvnløse netter på et skrekkhostell, med roomiene fra helvete, så flyktet vi til familiære omstendigheter på landsbygda. Den polske landsbygda møtte oss med øverøsende gjestfrihet og vi nøt landsbylivets bekymringsløse dager, før vi toget videre til Slovenia.

IMG_1093 IMG_1212IMG_1148IMG_1279

Slovenia hadde stått høyt oppe på bucketlista lenge, og innfridde absolutt til forventningene. Den lille hovedstaden Ljubljana sjarmerte oss i senk med god mat, vin og hyggelige folk. Definitivt et sted å reise tilbake til.

Ljubljana, den lille hovedstaden

IMG_1314IMG_1326 IMG_1383 IMG_1413IMG_1447

Vi forstatte å bevege oss sørover og bestemte oss for å teste ut Slovenias eneste kystby Piran. Der fikk vi et etterlengtet bad og smakte oss gjennom store deler av slovenias vinsortiment.

IMG_1450IMG_1462IMG_1576IMG_1522

I Kroatia fortsatte vi de late dagene og fikk forbedret brunfargen på de varme steinklippene på Istria halvøya. Vi delte destinasjonen med en hel del andre skandinavere, men det satt ikke de store dempene på turen og vi nøt sydenstemningen fullt ut.

Pula, Kroatia

IMG_1624IMG_1678IMG_1690IMG_1658

Etter nok sol og Adriaterhavsidyll endret vi kursen helt og reiste østover, til Serbias hovedstad Beograd.

IMG_1783 IMG_1711IMG_1823IMG_1729IMG_1829

I Øst-Europas partyby hold vi på å renne bort av varme og lurte veldig på hvordan vi skulle klare å spise opp alt kjøttet som vi ble servert. Vi bodde en en sjarmerende husbåt på Savaelven og konkluderte med at Beograd var en meget undervurdert by.

Beograd

IMG_1931IMG_1959 IMG_1981IMG_1990

Etter et par altfor varme dager i Beograd dro vi til turens siste stoppested, den elleville balkanfestivalen i Guca! Trumpetfestivalen i fjellene blåste hode av oss og vi dansa oss gjennom nettene. Stedet var et deilig kaos av raki, blåseinstrumenter, kjøtt og takfaste rytmer, definitivt noe helt utenom det vanlige.

IMG_2019IMG_2028 IMG_2055 IMG_2179IMG_2204IMG_2363

Jeg rakk så vidt å pakke om sekken før jeg igjen la ut på tur, denne gangen i bil retning Tyskland. Vi endte opp i Karl Marx fødeby, Trier, Tysklands eldste faktisk. Byen kan skryte av sin deilige riesling og vi smakt oss fram til at ryktene var sanne, den var utsøkt.

IMG_2350IMG_2461 IMG_2533

Jeg har virkelig verden beste jobb som gjør at jeg innimellom får bli med på turer som dette. Vi parkerte bilen i Chablis og ruslet fra vinkjeller til vinkjeller.

Chablis

IMG_2518IMG_2446IMG_2917

Helt i slutten av august ble jeg  gjennom Nordic Nomads og Visit Benidorm invitert på tur til den populære badebyen Benidorm i Spania. I Benidorm fikk jeg prøvd både vannscooter, jetski og kajakkpadling, og ble kjente med flott gjeng med internasjonale reisebloggere.

Benidorm

IMG_2916 IMG_2910IMG_3161

I oktober vendte jeg tilbake til en evig favoritt, Istanbul. Der feiret vi pappas 70 årslag i ekte tyrkisk stil. Vi rakk også et par besøk til Istanbul-biennalen og de litt mindre besøkte områdene i byen.

Istanbul-BiennalenA glimpse of daily life

IMG_3331 IMG_3295IMG_3309IMG_3532IMG_3519IMG_4381

Kun et par dager etter hjemkomsten fra Istanbul, satt jeg meg igjen på flyet og endte opp i smilets land, Thailand. Amazing Thailand og Phang Nga Turist Association hadde invitert meg og 40 andre internasjonale journalister og bloggere på pressetur til den vakre regionen Phang Nga. Der var det økoturisme som var tema og det var høy VIP stemning med politieskorte, dronefilming og eksklusive middager på dyre hoteller. Men høydepunktene var likevel å få slippe fri små havskillpadder, plante mangrovetrær, bevitne dansende medium i transe og besøke den flytende muslimske landsbyen på Phang Nga bukten.

Økoturisme i ThailandMangroveskoger og økoturisme

IMG_3817IMG_4517IMG_4392IMG_4806IMG_4019IMG_4466

Årets siste tur gikk til byen med smørrebrød og kartofler. Dette var en jobbtur, men også tilfeldigvis min busdagshelg. Dermed fikk jeg feiret med god mat og gode venner i deilige København.

IMG_5317IMG_5324 IMG_5326

Jeg er veldig takknemmelig for alle turene jeg fått med vært på, enten det har vært i privat regi, bloggrelatert eller i forbindelse med jobb. De har alle gitt meg mange nye erfaringer, og har utelukkende vært positive opplevleser. Det er ganske utrolig at jeg har rukket innom 10 forskjellige land (Polen, Tyskland, Frankrike, Slovenia, Kroatia, Serbia, Spania, Tyrkia, Danmark og Thailand) fordelt på 9 ulike turer, puh! Også er jeg veldig fornøyd med å ha fått til flere turer her hjemme i Norge også, det skal man absolutt ikke kisme av.

Skuffelsene har vært få og overraskelsene og gledene mange. Serbia var et mayhem av balkanmusikk og kjøtt, så utrolig gøy! Slovenia overrasket med vennlighet, trøfler og fantastisk vin. I Benidorm klarte vi å unnslippe turisthordene og fant tilslutt en øde idyllisk strand. Jeg har aldri blitt behandlet som en så viktig person som i Thailand, der servicen og standarden overgikk alle forventningene. I Istanbul opplevde vi en av de beste kunstutsillingene jeg noengang har sett, mens gjestfriheten på polens landsbygd gjorde oss takknemlige og rørt.

Takk til alle som har fulgt med på bloggen og som har vært en del av dette fantastiske året! Jeg gleder meg til å ta fatt på et nytt!!

12 comments on “REISEÅRET SOM GIKK

1. Så morsomt å lese om turene din👏👏👏.

Liker

2. Jommen meg har du besøkt mange spennende destinasjoner i år! Veldig gøy at vi fikk være på tur sammen i Thailand og bli adoptivmødre til lille Zen! Ønsker deg et riktig godt nytt reiseår!

3. For et år du har hatt! Det ser helt herlig ut alt sammen 😀 Du er heldig som har muligheten til å reise både gjennom bloggen og jobben, det må være stas 🙂 Håper 2016 blir like fantastisk!

4. Så heldig som kan reise gjennom jobben. Da får man litt fleire turar plutselig. Ser ut som eit veldig flott år du har hatt. Skal følge med i 2016.

Liker

5. Jøss, det var ikke småtterier! Slovenia og Serbia høres spennende ut, står jaggu på bucketlista mi de også. Godt nytt 2016!

6. Det var jammen et innholdsrikt reiseår! Slovenia har jeg hørt så mye bra om, og den flytende øya i Thailand vil jeg også gjerne besøke hvis jeg kommer meg til det området en gang. Godt nytt reiseår!

7. Ser ut som du har hatt litt av et reiseår med mange ulike opplevelser! Jeg var også i Slovenia i 2015, og jeg ble mektig imponert, for et land!