Lykken er en seilbåt i Hellas

I sommer tilbragte jeg 5 dager på en seilbåt i Hellas, seillivets glade dager var akkurat det jeg trengte for å senke skuldrene og komme i feriemodus. Med vind i håret og utsikt til havet så var feriefølelsen komplett, akkurat det som var nødvendig før en hektisk høst setter inn.

Det var igrunn veldig tilfeldig at vi endte opp på Korfu. Egentlig var planen å reise til Albania, men siden flybillettene var så dyre til Tirana, så bestemte vi oss for å heller kjøpe billige billetter med Norwegian til Korfu og ta båten over til Sarande i Albania. Ting ble imidlertid ikke helt som vi hadde planlagt, kun fordi seillivet var så deilig og komfortabelt i Hellas at vi endte opp med å bli der.

Vi bodde ombord på seilbåten Argonauta, som vi var heldige å fant på Airbnb. Den var på billigsalg siden den kun lå til kai og vi booket oss inn på et par av lugarene. Det viste seg å være et godt valg, så godt at vi valgte å både seile en tur og bli værende hele uka. Eierne av båten, Alina og Andrea, som også bor ombord, leier ut de ledige lugarene til gjester fra hele verden. De viste seg å være noen vaskeekte globetrottere som delte både gode tips og samtaler med oss under hele oppholdet. De loste oss rundt til alle de fine perlene i Kerkyra og vi hadde aldri i verden spist så bra eller sett så mange fine steder hvis det ikke var for dem. Hvis man mønstrer på Arogauta så får du ikke bare en seilopplevelse, men også to lokalkjente guider av beste sort på kjøpet.

Siden vi skrinla planene våre om å loffe rundt i Albania, så spurte vi Andrea og Alina om det var mulig å seile en liten tur over til Albania, via sjøveien. Skipperne ga klarsignal og vi kasta loss mot nabolandet. Vi ankret opp rett ved grensen til Albania og svømte oss en tur i land. Jeg kan herved melde om at Albania har mist like turkist hav som Hellas og at strendene er like fine der som i Grekenland. Etter å ha tilbragt en hel dag vakende i vannet i grenseland mellom de to landene, så seilte vi den korte turen tilbake til Kerkyra.

IMG_8288IMG_8234 IMG_8341IMG_8310IMG_8323

IMG_8343 IMG_8292

IMG_8293 IMG_8332

IMG_8305 IMG_8303

I Kerkyra, den største byen på Korfu, så var det høysesong i juli og et populært sted for turister. Men de lave forventningene vi hadde til byen måtte vi forkaste ganske kjapt. Korfus største by er et sjarmerende sted, men en hyggelig gamleby og en behagelig atmosfære. Vi la pent bort alle fordommene våre og nøt dagene i byen.

IMG_8215 IMG_8187

IMG_8184 IMG_8181

IMG_8354 IMG_8204

Kerkyra har vært under diverse lands kontroll gjennom tidene, men man kan tydeligst se den italienske innflytelsen på arkitekturen i byen, en får følelsen av å befinne seg i Italia mer enn i Hellas.

Byen huser også to gamle fort, lokalisert på hver sin høyde i byen. Nedenfor «the old fortress» ligger det en liten og stille havn ved navn Madraki Marina, hvor Argonauta hadde ankret opp. Det var ganske gøy å måtte be vaktene slippe oss gjennom det gamle fortet på kveldstid for at vi skulle komme oss hjem til seilbåten. Området nedenfor fortet består også av en liten strand og en veldig bra restaurant med navn, Corfu Sailing club.

Det er ikke så mange turister som finner veien gjennom fortet og til den bortgjemte stranda, men det er absolutt verdt å ta omveien. Det var alltid lite folk på stranda og i havet utenfor så finnes det undersjøiske ruiner, fra den gangen vannstanden var betydelig lavere. Jeg kan også avsløre at stedet er ypperlig for nattnakenbaing, for de som er interessert i det.

IMG_8176 IMG_8226

IMG_8348 IMG_8392

Etter et par dager i horisontal stilling på stranden, så meldte behovet for å bevege litt mer på seg og vi leide oss en bil, slik at vi fikk sett mer av øya. På svingete veier snirklet vi oss rundt, kun avbrutt av et par stopp for en dukkert og en matbit. Korfu er ikke store øya, 63 kilometer på langs, så selvom veien er smale og bratte, tar det ikke mange timene i bil før man har sett mesteparten. Vi kjørte nordover fra Kerkyra og tok første rast på den lille sjarmerende plassen Nisaki. Der anskaffet vi oss badedyret Terje, som fikk være med videre på ferden. Turtle-Terje er en blid og badeglad liten fyr som dessverre til tider ble utnyttet av andre badeglade turister, men jeg tror han kom seg gjennom det. Vi stappet inn Terje i bagasjerommet og kjørte videre til Agio Stefanos for en bedre sjømatmiddag. Dagen endte på vestkysten i byen Palaiokastritsa, hvor vi nøt utsikten til solnedgangen og havet fra klosteret på toppen av fjellet.

IMG_8388 IMG_8386

IMG_8402 IMG_8412

IMG_8415 IMG_8406

Vår lille utflukt til lands falt i smak og vi ble sugne på å utforske mer til havs også. I klassisk turiststil bestilte vi oss en dagstur til Paxos, naboøya, med en badebåt. Selve båtturen var en turistfelle, men øya Paxos, var absolutt verdt en visitt.

Paxos er kjent for sine bratte klipper, dype grotter og store olivenlunder. Jeg synes også de burde være kjent for sitt vanvittig vakre turkise vann, som var enda mer krystallklart enn på Korfu. Inntrykket mitt av Paxos er at det er et laid-back sted, som passer for de som liker det rolige og avslappende ferielivet. Klarere vann og finere strender skal man lete lenge etter.

Mette på saltvann og moussaka satte vi oss på badebåten med kurs hjemover, det de imildertid hadde glemt å opplyse om var at ferden tilbake kunne bli ganske så strabasiøs. I løpet av timene våre på Paxos hadde det blåst opp og turen hjem ble ganske ubehagelig. Den gamle og knirkete badebåten sloss seg gjennom bølgene i det Ioniske havet og de solbrune turistene rundt oss satt lutrygget og brakk seg. Heldigvis for oss så hadde vi bodd noen dager på seilbåten og var vandt til sjøen, men lyden av det skrikende skråget og lukten av spy gjorde turen lang og anstrengt. Vi kom oss omsider i land og konkluderte med at det seilbåt var hakket mer komfortabelt enn badebåt. Resten av oppholdet på Korfu gikk med til å spise masse deilig gresk salat og ligge til sollading på dekk. Jeg tenker at Terje snart må få lov til å oppleve Hellas igjen, både han og vi lengter etter seillivet.

IMG_8442 IMG_8428

Anbefalinger

Kerkyra

Spise og drikke:

• Starenio bakeri– rimelige og knallgode bakevarer, perfekt til frokost eller lunsj.
  • Tsipouradiko restaurant- autentisk gresk mat i form av småretter. Alt var godt, og vi prøvde sikkert 20 ting på menyen, minst. Ligger rett ved «the smelly port».
  • Corfu Sailing club– den bortgjemte restauranten ligger rett ved den lille marinaen nedenfor den gamle fortet. Havutsikt og delikat sjømat.
  • Piccolo- Kafè med fantastiske drinker og avkjølende iskaffe. Like koselig å sitte i den fine bakgården både på dag- og kveldstid.
  • Funk- Baren midt i gamlebyen spiller deilige 90-talls slagere akkompagnert av friske drinker. Prøv spesielt drinken Apple snap.

Se:

• Den bortgjemte stranda ved Madraki Marina, lite folk og behagelig atmosfære. For å slippe inn gratis til fortet så si til vaktene at du bor på Madraki Marina, så slipper du å betale inngangsbillett.
  • Den sjarmerende gamlebyen i Kerkyra, lek at du er i Italia.
  • Dra på seiltur med Argonauta og se Korfu fra havet, da får man et nytt blikk på øya.
  • Besøk naboøya Paxos, men vær forberedt på ettemiddagsvinden.

Bo:

• Ombord i seilbåten til Aline og Andrea, Argonauta! Du finner de på Airbnb.

6 thoughts

1. Dette så virkelig herlig ut! Det må jo være den beste oppskriften på en avslappende, men likevel begivenhetsrik ferie. 😀 Så utrolig vakre bilder! Nå fikk jeg skikkelig lyst å dra til Hellas…

Liker

2. Det høres utrolig herlig ut med ferie på seilbåt i Hellas! Jeg var to uker på Korfu og i Albania (brukte mest tid i Albania) for to år siden. Korfu hadde jeg ingen store forventninger til, men øya overrasket meg positivt. Fine strender, turkist vann, sjarmerende landsbyer (om man gikk utenfor turisttråkket), overraskende mye fjell – og Kerkyra var en trivelig og fin by.