Reiseåret 2016

DCIM108GOPROimg_6079img_7853

2016 har vært et begivenhetsrikt år på mange måter. Jeg fikk kanskje ikke reist like mye som jeg ønsket pga skole og jobb, men jeg rakk likevel og oppleve mange flotte steder. Det ble totalt ti utenlandsturer fordelt på åtte ulike land (Ungarn, Spania, Sverige, Hellas, Thailand, Singapore, Frankrike og Marokko). I løpet av året har jeg festet med prinsessen av Dubai og Miss Universe, drukket champagne i Champagne, syklet 15 mil gjennom Sør-Sverige, ridd på muldyr i Atlasfjellene og bodd på en seilbåt i Middelhavet.

Det var et også et bra år for Sekk og Sandaler, eller Sex og Skandaler som var en referanse som jeg ble gjort oppmerksom på (da må jeg begynne å reise på en ny type turer tror jeg). Bloggen ble kåret til finalist av Travelmarket i konkurransen om Norges beste reiseblogg, den ble nominert til to Liebster awards, fikk 2000 følgere på Instagram og var månedens nomade i oktoberutgaven av PATAs nyhetsbrev!

Jeg tar et lite tilbakeblikk på alle de fantastiske turene jeg har hatt i år:

JANUAR OG FEBRUAR

img_9645DCIM103GOPROimg_9354img_9662

Året startet rolig og de første månedene ble tilbragt her hjemme i Norge med hytteturer og fint vær i hovedstaden. Jeg fikk testet badstuflåten som ligger på Sørenga, som er en perfekt vinteraktivitet for den som er av det dristige isbaderslaget. Badstuen er av det hjemmesnekrede typen, koster 200 per hode og det er plass til omtrent 8-9 stykker i den.

DCIM103GOPROimg_9784 img_9707

MARS

img_0542img_0034img_5513

I mars bar turen til Budapest i Ungarn. Der benyttet jeg sjansen til å spise foie gras til frokost, sole meg i vårsolen langs Donauelven og feste på de beryktede ruinbarene i byen. Ganske uventet fikk jeg også en akutt allergisk reaksjon på ruinbaren Szimpla, som gjorde at jeg så ut som et forvrengt snapchatfilter. Kroppslig restituering gjennomførte vi på et av Budapests mest kjente bad, Szechenyi, som er bygd på underjordiske varme kilder.

Les mer her: Budapest, Kulinariske Budapest

img_0073img_0400img_0332img_5856img_0524img_0146

APRIL

img_0939img_0971fullsizeoutput_c83

I april gikk turen til Villajoyosa i Spania. Det var en ferie som var preget av avslapping og pensumlesing, helt greit og pugge pensum i litt varmere og solfylte omgivelser.

Les mer her: Den Spanske feriefølelsen

MAI

img_1222img_1241img_1364

Som student så går alltid mye av mai bort til eksamenslesing, men måneden ble allikevel fylt med Trondheimstur, parkliv og hyttetur på fjellet.

img_1707img_1533img_1458img_1633img_6119fullsizeoutput_d0f

JUNI

img_6386img_6245img_2228img_2441 fullsizeoutput_db4

I juni var det enderlig sommerferie og dagene ble brukt flittig. Dagen etter eksamen dro jeg på den årlige Barcelonaturen med jentene, en tradisjon som aldri slår feil. Jeg fikk testet kajakken til brodern på hytta og sist men ikke minst så dro jeg på sykkeltur til Sverige i regi av Nordic Nomads og Visit Sweden .

Sykkelturen langs Kattegattleden ble en sporty opplevelse, hvor det ble fika uforsvarlig mye underveis. Vi syklet oss gjennom to regioner og opplevde noe av det vakreste landskapet i Sør-Sverige. Vi passerte kuer, slott, skog, enger, byer, møller og sandstrender, og stoppene på badstutønna, aspargesfarmen, bryggeriet og vingården sitter fremdeles frikst i minnet.

Les mer her:Kattegattleden- Halland regionen, Mine Barcelonafavoritter

img_3583 img_3034img_3098 img_3705img_7201fullsizeoutput_e68 img_7386img_3588img_2764

JULI

img_7674img_7763img_7734img_4123 img_4189

Skåne ga mersmak og kun et par uker etter forrige tur, så dro jeg påny over grensa. Første stopp ble Sveriges eldste by, Lund. I den sjarmerende middelalderbyen bøy muligheten seg til å fika enda mer og jeg gjorde en ivrig innsats på å spise opp diettpengene på byens mange bra restauranter.

Etter et par jobbdager i Lund så startet ferien for fullt og jeg reiste til Nord-Koster for å leve seillivet. Sommer på Koster er  Skandinavia på sitt beste, med nykokte reker, idylliske blomsterenger og brennende solnedganger. Vi leide oss sykler og utforsket Koster på kryss og tvers, vi fant en utrolig sjarmerende cafè, en vond kosterøl og langstrakte sandstrender.

img_7955img_4293img_4279img_4417img_7994img_4322img_8033img_4212img_4351img_7846img_4421

Jeg fikk også tilbragt litt kvalitetstid på hytteparadiset mitt i Vestfold, hvor vi benyttet dagene til å fiske, bade og lage sommerens nye favoritt, strandkrabbesuppe.

img_8144img_4469img_4473img_8160

Etter en hel del skandinavisk sommer så pakket jeg sekken og dro sørover, Middelhavet ventet! Fem jenter, en seilbåt og et badedyr koste seg nesten ihjel på Korfu i Hellas. Vi mønstret på seilbåten Argonauta og holdt på og smelte vekk i de varme lugarene, men hoppende delfiner og krystallklart vann gjorde at vi glemte heten. I løpet av ferien rakk vi og spise oss mette på gresk salat og moussaka, svømme en tur til Albania, nattnakenbade på den hemmelige stranda under fortet, dra på road trip rundt øya og ble pint gjennom en vindfull båttur til Paxos.

Les mer: Lykken er en seilbåt i Hellas

img_4803img_4638img_8281DCIM108GOPROimg_4720img_8238

AUGUST

img_4927img_8536img_4857img_4904fullsizeoutput_ee5

August var en veldig bra reisemåned hvor jeg var innom både Thailand, Singapore og Frankrike. Jeg var heldig og ble invitert med på tur til Thailand av TAT (Tourism Authority of Thailand) og Amazing Thailand.

I stor kontrast til min nøkterne backpackerstil, så startet vi turen storslaget i Bangkok, med å sjekke inn på det eksklusive fem stjerners hotellet Shangri La. Vi fortsatte luksuriøst med gallamiddag med diverse utvalg av misser, ministere og prinsessen av Dubai tilstede. Etter et par dager i Bangkok reiste vi nordover, til et sted som lenge har stått på bucket listen, Chiang Mai. Nord i Thailand så vi utallige imponerende templer, jeg fikk være thaiprinsesse for en kveld, spiste masse deilig thaimat og kom tett innpå lokalbefolkningen på landsbygda.

Les mer: Den grønne regionenChiang Mai- et møte med Lannathai

img_8647img_6005img_8862img_5330img_6716img_9044fullsizeoutput_a56img_5479img_5451img_6709

Video fra turen til Thailand:

Etter noen fantastiske dager i Thailand fikk jeg til et etterlengtet besøk til min venninne som bor og jobber i Singapore. I Singapore ble jeg møtt med gjestfrihet og urban arkitektur, jeg fikk guidet tur som inneholdt drinker på Marina Bay sands, søndagsavlsapping på Sentosa Island og min gatematfavoritt, grillede satayspyd. Selvom det var utfordrende å overholde alle reglene i Singa, som og ikke drikke vann på t-banen, så likte jeg Singapore og byens futuristiske arkitektur.

Les mer: Weekendtur til SingaporeEn smakebit av Singapore

fullsizeoutput_89cfullsizeoutput_a6eimg_9536img_9626DCIM108GOPROimg_9642fullsizeoutput_93bimg_9683img_9706fullsizeoutput_1f1cimg_6652fullsizeoutput_a84

Jeg rakk såvidt og lande før en ny reise sto på planen, vi tok bilen fatt og endte opp i Frankrike. En årlig frankriketur er ikke og fornekte og spesielt ikke når man får betalt for den. Reims i Champagne var en litt sossete, veldig rullestolvennlig og vakker by som overrasket positivt. Når man er i Champagne så skjønner vel de fleste hva man bedriver dagene med, man smaker seg gjennom boblesortimentet og nyter de edle dråper, også spiser man masse deilig fransk mat.

img_9903img_0007fullsizeoutput_2127img_7084 img_0080img_7220

DESEMBER

September, oktober og november gikk med til praksis på et transittmottak for enslige mindreårige asylsøkere. Selvom jeg ikke forlot landet så ble det et møte med mange ulike kulturer og mennesker fra forskjellige land, som beriket livet mitt med nye erfaringer, kunnskap og glede. Det rykket dermed ekstra i reisefoten da jeg i jula la ut på tur til Marokko.

Turen startet i Marrakech hvor vi gikk oss vill i medinaen, shoppet alt for mange skinnvesker i soukken og drakk nok myntete for flere år framover. Vi bodde herskapelig på Les Jardins de Mouassine og feiret juledagene med en nøktern dose julestemning.

I regi av Sahara Experience fikk vi oppleve de majestetiske Atlasfjellene og spiste lunsj i de vakreste omgivelsene jeg kan tenke meg. Veien opp til fjellene var, med hånden på hjertet, den skumleste og bratteste jeg har vært utfor, men utsikten underveis var verdt all skrekk og gru.

img_0724img_8137img_8154img_0619img_8384img_0943img_8396

Etter opplevelsen i fjellene tok vi turen ut til havet og til byen som blant annet figurer i Game of Thrones scener, Essaouira. Katter og måker dominerte bybildet, men vi likte den stillferdige kardemommebyen ved havet, hvor det krydde av koselige restauranter, men det skortet på alkoholservering. Vi bestakk en restauranteier til å la oss drikke den musserende flaska som vi hadde smuglet med oss fra Norge, og skålte for slutten på 2016 og begynnelsen på et nytt år.

img_8570img_8582img_9277

Reisen ble avsluttet i Rabat, som vi utelukkende ikke hadde hørt så mye positivt om. Vi valgte og overse de dårlige ryktene og likte oss særdeles godt i den sjarmerende hovedstaden, som er en kombinasjon av det moderne og det tradisjonelle Marokko. Man burde med andre ord ikke alltid høre på hva ryktene sier, men også selv føle på hvordan et sted er og gjøre seg opp sin egen mening om det.

img_1258img_8892 img_9034img_8998

Dette ble en lang oppsummering, men det er fordi året har inneholdt så mange ulike og spennende turer. Jeg har fått tilbragt masse tid med de jeg er aller mest glad i, det har blitt kokkelert og spist så mye spennende mat, jeg har sett så mange vakre steder og fylt året med reiseglede og utfordringer.

Bloggen har gitt meg mulighet til å reise til hjørner av verden som jeg ikke tidligere har opplevd og gjennom presseturer har jeg blitt kjent med drøssevis med inspirerende og reiseglade folk fra hele verden. Tusen hjertelig takk til alle dere som har fulgt meg i 2016, jeg håper dere har lyst til å fortsette og følge meg på mine reiser i 2017 også! Kom gjerne med tips om hvor jeg burde reise i 2017, foreløpig så er kalenderen ganske tom, men kjenner jeg meg selv rett så fylles den tidsnok opp!

GODT NYTT ÅR!

7 thoughts

1. Så mange herlige reiser til spennende destinasjoner! Utrolig hva du har rukket innom i tillegg til jobb og skole 😀 Ønsker deg et riktig godt 2017, og gleder meg til å følge deg videre!