Formentera og S´Espalmador Ibiza

We´re going to Ibiza!

Dette innlegget skal hverken handle om skumparty eller glowsticks. Det skal handle om livet ombord på en seilbåt og alle de vakre buktene og øyene som finnes på og rundt Ibiza.

For noen måneder siden så solgte min beste venninne og kjæresten hennes leiligheten i Oslo og reiste ut på et et år langt eventyr. Målet var å lære seg og seile og etter et tre ukers seilkurs på Lanzarote, så kjøpte de en seilbåt og kasta loss. Jeg ble med dem på jomfruturen, som gikk til den kjente spanske festøya Ibiza!

Jeg skal innrømme at jeg var ganske fordomsfull når jeg hørte om destinasjonsvalget, men seillivet fristet og jeg trosset fordommene og la ut på tur. Vi ankom øya midt på natta – tok den lokale bussen til noen koordinater vi hadde fått tilsendt , og mens vi sto der i bekkmørket på en øde strand, så lurte jeg litt på om jolla med vennene våre kom til å dukke opp. Jolla kom og vi dro ut til seilbåten som lå på anker i Ports del Torrents, på nord-vestsiden av øya. Jeg rakk så vidt å stige ombord før sjøsjuka meldte seg, og jeg tenkte i det stille at dette kom til å bli 5 ubehagelige dager.

Å ligge på svai (anker) kan være veldig idyllisk, samtidig som det kan være ganske slitsomt, hvis vinden er mot deg og bølgene høye. Første natten var en sånn natt, med bølger og mye vind, og etter å ha blitt kastet rundt i lugaren hele natten så bestemte vi oss for å skifte bukt til en som skulle ligge mer i le. Det tok ikke lang tid etter at vi hevet ankeret og startet motoren før kvalmen satt inn igjen. Nå skal det nevnes at jeg blir særdeles fort sjøsjuk, jeg kom meg aldri ut av Sandefjordsfjorden før i tiden før jeg var møkkdårlig.

Men redningen var heldigvis nær, skipperne hadde kjøpt inn akupunkturarmbånd, som består av en liten kule som presser på et punkt på armleddet. Jeg hadde ikke spesielt trua på at det kom til å funke, men de ordene spiste jeg fort. Så lenge jeg gikk med de armbåndene så ble jeg ikke sjøsjuk, det hele var en mirakelkur og fra da av så tok jeg de aldri av.

Puerto de San Miguel

Vi seiler at par timer nordover på øya og ender opp i den lille bukta Puerto de san Miguel, som ligger beskyttet til mellom klipper og fjell. Vannet er klart og turkist, og det koster meg lite å dykke på ankeret for å sjekke at det sitter som det skal. Helst så skal det ha gravd seg ned i sanden, slik at ikke båten driver i løpet av natten. Ankeret sitter fint og vi fester dykkemaskene godt og bruker resten av dagen på å titte på fisker og leke i vannet.

San Miguel er en liten, men relativt rolig plass. Den består av noen hotellkomplekser og en fin hvit sandstrand. Nede ved stranda finnes det også et par restauranter og vi slår oss ned på det ytterste stedet, Chiringuito Pascual, som viser seg og være et godt valg, faktisk byens beste. En lettstekt tunfisk, frisk sangria og solnedgangen nytes før vi vender tilbake til seilbåten og en rolig natt på svai.

Santa Eulalia del Rio

Livet på seilbåt handler mye om vær og vind, derfor sjekkes værmeldingen hyppig. Selv om du ligger trygt i havn en dag, så kan vinden snu fort og da gjelder det å bytte sted. Vi sjekker værmeldingen mens vi ligger i San Miguel og ser at det er meldt 15 m/s med vind fra vest neste dag, det betyr at vi må finne et nytt sted med le. Vi heiser seil og booker oss inn på en marina på østsiden av øya.

Santa Eulalia viser seg å være en klassisk sydenby med bademadrasser, pensjonister og barnefamilier. Mens vinden uler rundt hustaka og palmene vaier i takt, så ligger vi trygt i havn. Vi fyller opp båten med mat, bader og drikker noen altfor dyre drinker på en strandbar, før vi igjen kan kaste loss.

Etter et par dager i marinaen, med tilgang på strøm og vann, så forlater vi de dyre yachtene i Santa Eulalia og setter kurs mot den lille øya Formentera, som vi har hørt mange lovord om.

Formentera

Vi seiler 4 timer sørover i strålende sol og legger til i en liten bukt på østsiden av øya. Der har vi selskap av verdens største seilbåt, s/y A, som eies av den styrtrike oligarken Andrej Melnichenko. Båten ser mer ut som et krigsskip enn en seilbåt, massiv og vulgær i sitt uttrykk. Philippe Starck som har designet båten har selv et hus på Formentera, og det er vel derfor den ligger på anker nettop der. Båten er utstyrt med alt fra svømmebasseng til helikopterplattform og manøvreres av 60 personer ombord. Vi tar en ankerdram og fantaserer om hvor mye russisk kaviar og champagne som er i omløp hos naboen, før vi sovner til torden og lyn i horisonten.

Dagen etter så våkner jeg i lufta inne i lugaren klokka 06 på morgenen, mens bestikk og tallerkner flyr veggimellom ute i salongen. I løpet av natta har vi fått besøk av et ugjestmildt vær med høye bølger og sterk vind. Båten danser opp og ned mellom bølgene og vi priser oss lykkelige for at ankeret har holdt. Vi konkluderer med at det beste å gjøre er å komme seg i le og forlater dermed s/y A og Formentera litt fortere enn planlagt.

S´Espalmador – paradisøya

Mellom Ibiza og Formentera ligger den lille ubebodde øya, S`Espalmador. Det er hit turen går når vi reiser fra vinden og bølgene på Formentera.

I en liten bukt, beskyttet mot vind fra øst, så er det mulig å leie seg en bøye for natten. Og det er ikke bare vi som har tatt turen til S´Espalmador den dagen, vi har selskap av en rekke andre båter som også funnet fram til det lille paradiset.

Den flate og avlange øya er utstyrt med en beskjeden palme og et lite hus, bortsett fra det så er det kun lange strender og klart vann. Vi tar jolla og drar den opp på den hvite stranda, mens vi nyter ferielivet og det fine vannet.

S´Espalmador er privateid og man betaler omtrent 400 kr per døgn for å leie seg inn på en bøye. Det er ingen annen måte å komme seg dit på enn via båt. Båtene ligger tett i tett, men et par av dem forlater bukta før sola går ned.

Borsett fra den fine stranda og det klare vannet så har øya en turistattraksjon til, det naturlige gjørmebadet, som ligger på litt lengre inn på øya. Vi trasker avgårde i solsteika, klare for å smøre oss inn i helsefremmende spansk gjørme. Når vi kommer fram til sumpen, så er den dessverre avstengt for menneskelig aktivitet, det er kun endene som får benytte seg av stedet, men det får være greit. Vi drar tilbake til båten, fyrer opp grillen og skåler for at vi er endt opp på Ibizas fineste strand.

Etter at jeg fikk på meg akupunkturarmbåndene og kvalmen ble borte, så ble det litt enklere å omfavne seillivet. Det er noe med det enkle livet ombord i en seilbåt som fenger meg. Livet ombord handler om små ting, som hvilken retning vinden blåser i, om ankeret sitter trygt, om å stramme tauene riktig og hva man skal lage til middag, alt annet blir liksom litt ubetydelig. Små ting blir store og man må konsentrere seg om øyeblikket og nåtiden. Man er konstant i ubalanse og kroppen er full av blåmerker og myggestikk, men ingenting slår livet på havet!

Pakkeliste til seiltur:

• Hawaianas, sko som tåler vann når man må gå i land med jolla.
  • Badetøy, det er stort sett det man går i hver dag.
  • En jakke som tåler vann og vind.
  • Klær som det er lett å bevege seg i, feks shorts.
  • Sko med lys såle, som ikke setter merker i båten.
  • Hatt eller annet hodeplagg for beskyttelse mot solen.
  • Solfaktor 50 eller 30, solen tar veldig på vannet.
  • Husk å pakk i sekk, koffert er veldig upraktisk ombord.
  • Myggspray!
  • Akupunkturarmbånd, kjøpes på apoteket.

Fine bukter, ankerplasser og strender på Balearene

• Ports del Torrents (anker, Ibiza)
  • Puerto de San Miguel (anker, Ibiza)
  • Santa Eulalia (marina, Ibiza)
  • Formentera, naboøya til Ibiza. Fantastiske strender og laid back stemning.
  • S`Espalmador (bøye), den ubebodde paradisøya mellom Ibiza og Formentera.
  • Es Jondal (anker, Ibiza)

Les mer om s/y Aslaug og mannskapet med vannskrekk som lærer seg å seile på Vannskrekk.com

1 comment on “We´re going to Ibiza!