Reiseåret 2017

Jeg tar et tilbakeblikk på alle mine reiser og opplevelser det siste året. 2017 har vært alt annet enn kjedelig og jeg kan bare krysse fingrene for at det kommende året blir like gøy.

2017 var et år med mange fine reiser til nye og gamle destinasjoner. Det ble tretten ulike turer til inn- og utland. Destinasjoner og turer som har stått langt opp på bucket lista ble endelig gjennomført. Jeg fikk blant annet oppleve nye steder som Svalbard, Skottland og Romania, og dro på flere seilturer i Middelhavet. Jeg prøvde både surfing, glassblåsing og klatring for første gang, hadde noen uforglemmelige gourmet-måltider og slo rekord i antall spaopphold. Og mellom alle reisene ble jeg nyutdannet sosionom og fikk meg jobb som noe helt annet. Jeg stiftet nærmere bekjentskap med nabolandet i den nye jobben i Visit Sweden, solgte min første selvstendige reiseartikkel til en av Norges største aviser, fikk over 4000 følgere på Instagram og ble nominert til Årets Reiseblogger 2018 av Reiselivsmessen (du kan stemme på meg her ved å like bildet av meg). 2017 har vært fantastisk på så mange måter og jeg håper 2018 blir like bra og begivenhetsrikt!

Farris Bad

Året startet med et deilig avbrekk midt i vintermørket til Farris Bad i Larvik. Der ble det blant annet isbanding og lange besøk i spa-anlegget. Det hadde ikke vært meg i imot å startet også dette året med en mini hotellferie bestående av deilig mat, velvære og avslapping.

Romania

I april ble jeg invitert på en pressetur til Transylvania i Romania. Der opplevde jeg tradisjonelt landsbyliv, badet i varme kilder og drakk deilig rumensk vin. Idyllisk natur og vennlige folk gjorde turen minneverdig og det er ingen tvil om at Romania er en Øst-Europeisk fargeklatt.

Les om turen til Romania her.

Svalbard

I april krysset jeg av Svalbard på reiselista. Det ble en uforglemmlig reise med snøscooter-tur til Østkysten av øya og hundesledekjøring med en gjeng fine Alaska huskier. Tross min lunkne begeistring for snø og kulde, så ble jeg bitt av polarbasillen og lengter stadig tilbake til det artiske landskapet.

Les om turen til Svalbard her.

Surfetur til Halland i Sverige

I juni bar turen over grensa til söta bror. På de langstrakte sandstrendene i Halland prøvde jeg surfing for første gang, og digget det! Jeg fikk også prøvd meg på SUP-yoga og wakeboard og konkluderte med at brett er gøy!

Les om turen til Halland her.

Barcelona

I juni gikk den årlige jenteturen til Barcelona av stabelen. Der feiret vi inngangen til 30 årene og spiste oss gjennom byens mange restauranter. Hetenbølgen herjet, men heldigvis hadde vi en leilighet med basseng.

Les om turen til Barcelona her.

Seiltur til Ibiza

I slutten av juni dro jeg til et sted jeg aldri trodde jeg kom til å dra på ferie. Jeg mønstret på seilbåten S/Y Aslaug og sammen med gode venner seilte vi rundt Ibiza, Formentera og E`spalmador. Jeg fikk bukt med sjøsjuka og ble særdeles positivt overrasket over den beryktede partyøya.

Les mer om turen til Ibiza her.

Hyttesommer

I sommer hadde jeg også noen deilige feriedager på hytta i Frebergsvik i Horten. Der ble det noen koselig og late dager med nevøbesøk, familie, grilling, båtturer og fisking. Vi fikk endelig ordnet saltvann i badestampen, men hadde ikke et fint nok filter på slangen, så vi endte opp med å koke oss i maltraktert brennmanetvann.. Da har vi lært det til neste år.

Matreise til Gotland

Igjen gikk turen til Sverige og denne gangen landets største øy Gotland. Den idylliske sommerøya ble en umiddelbar favoritt. Den koselige middelalderbyen Visby, de fascinerende raukene og hvite kalaksteinsklippene imponerte meg og jeg prøvde klatring og rapellering for første gang. Gotlandsk lam, trøffel og ferske grønnsaker bidro til noen fantastiske matopplevelser på den solrike øya.

Les mer om turen til Gotland her og her.

Sardinia

Sardinia møtte oss med krystallklart vann og den hissige hetebølgen Lucifer. Vi oppdaget noen gamle borger, koselige byer og bortgjemte bukter, og ble ikke videre imponert over kollektiv transporten på øya.

Les mer om turen til Sardinia her.

Festivalopplevelser i Edinburgh

I slutten av august ble jeg invitert på tur av Visit Britain til Skottland. Endelig fikk jeg drukket øl på en brun pub i Edinburgh og ikke minst opplevd hele 5 festivaler mens jeg var der. Et av høydepunktene var å se Edinburgh military tattoo foran et vakkert opplyst Edinburgh castle.

Les mer om turen til Edinburgh her og her.

Høsttur i marka

På høsten fikk jeg tid til en etterlengtet telttur i marka i Oslo. Vi slo opp lavvoen ved Blåtjern i Østmarka og jeg ble helt hekta på å plukke sopp.

Hotellferie på Dalen

En helg i oktober sjekket jeg og noen venner inn på ærverdige Dalen hotell i Telemark. Vi lekte at vi var med i en Agatha Christie roman og gikk på jakt etter spøkelser. Oppholdet på Dalen hotell bøy på forglemmelige gode måltider og vakre naturopplevelser.

Les om oppholdte på Dalen her.

Geilo og Vestlia Resort

Høsten var akkurat over på fjellet da jeg tok et besøk til Vestlia Resort på Geilo. Der prøvde jeg rapellering pånytt, ned en 45 meter høy fjellvegg, det var både skummelt og veldig gøy! Det ble spa, vinsmaking og mye god mat. Et deilig hotellopphold med maksimal avslapping og nytelse.

Les mer om oppholdet på Vestlia her.

Designtur til Småland og Gøteborg

Min tredje pressetur med VisitSweden i fjor gikk til Småland og Gøteborg. Der ble jeg fullastet med både polkagriser og design-inspirasjon. Jeg bodde på noen råflotte design-hoteller og fikk prøvd meg som glassblåser i Kosta sitt Glassrike. Turen avsluttet vi i Gøteborg med Michelin-middag på Thörnstrøms Kök, koselige kafébesøk og fasjonabel overnatting på Bellora Hotell.

Les om mer om turen til Småland og Gøteborg her og her.

Nyttårsfeiring i Amsterdam

Årets siste tur gikk til en storby i Europa som jeg har vendt tilbake til en rekke ganger. Jeg og en gjeng gode venner leide oss en leilighet i et koselig område av byen og brukte dagene på å spise all for dyr mat og tusle langs kanalene.

Nytt år og nye reiser

Jeg begynner det nye året i utlandet og neste tur er allerede booket og bestilt. Den går til Finland, hvor jeg skal på delta på NBE, Nordic Blogger`s Experience. Forhåpentligvis blir det noen nye bekjentskap, sauna og mye reiseinspirasjon. Deretter er planene mine ganske åpne, mest sannsynlig blir det noen turer til Sverige, et besøk til Tromsø også mønstrer jeg nok på S/Y Aslaug igjen i løpet av våren. Jeg håper at jeg i 2018 får til en skikkelig langtur, for det kjenner jeg at jeg lengter veldig etter. Kanskje til Sri Lanka, India, Stan-landene eller Columbia..Også håper jeg at jeg kan krysse av Færøyene og Albania på Europakartet.

Takk for at du har fulgt bloggen i året som har gått, jeg håper du har lyst til å fortsette å følge meg i året som kommer også. Godt nytt reiseår!!

9 comments on “Reiseåret 2017

1. For noen flotte turer og opplevelser du har hatt. Flott skrevet! Gleder meg til å følge med i 2018 🙂

Liker

2. Du har jammen meg hatt mange fine opplevelser i 2017! Ekstra spennende var det å lese om Svalbard som jeg endelig selv skal få besøkt dette året. Og jeg håper 2018 blir året jeg igjen kan få dele noe opplevelser sammen med deg 🙂

3. 13 reiser, wow! Det er ikke verst!

Polarbasillen har jeg også pådratt meg, men det lever jeg godt med 😀

Jeg har heller aldri vurdert Ibiza som reisemål, men nå skjønner jeg at det kanskje må revurderes. Det så dessuten veldig spennende ut å være med på seilbåt 🙂

Liker

• Fort gjort å pådra seg den basillen 😉 Det var overraskende fint på Ibiza, hvertfall fra sjøen, skal nevnes at jeg ikke var så mye i land, men naboøya Formentera var virkelig nydelig!

4. Hej Hanne Marit,
    Sikke et spændende rejseår du har haft og tillykke med din artikel, normering og din succes på bloggen. Godt gået 🙂

Især Svalbart lyder rigtig lækkert. Et sted jeg rigtig gerne vi opleve en dag.

Jeg vil ønske dig et rigtig godt nytår med håber om at du får et fantastisk rejseår. Jeg glæder mig til at følge dig i 2018 🙂

/Annette

Liker

5. Gratulerer med utdannelse og jobb! Dette høres ut som et fenomenalt år, og så mange fine steder. Veldig enig i at Svalbard er vanskelig å ikke like. Vel, bortsett fra prisene da… Godt nyttår og lykke til med kåringen av årets reiseblogger neste helg 🙂