Estland Finland Helsinki Tallinn

Sauna, gin og design i Helsinki

Selv om Finland strengt tatt er nabolandet vårt, har jeg ikke før januar i år besøkt landet. Det er vel ikke helt sant, jeg var faktisk en kort tur over grensa helt i nord for å kjøpe ribbe for noen år siden, men det tells ikke. Så da jeg fikk sjansen til å delta på NBE(Nordic Bloggers` Experience) i Helsinki, takket jeg raskt ja og gledet meg til å oppleve design, sauna og isbanding i godt selskap med bloggere fra hele verden.

Her kommer en liten smakebit fra byen og hva du burde gjøre i den:

Besøk Tempelplatsens Kyrka

Den spesielle steinkirken finner du midt mellom boligblokkene i hjertet av Helsinki. Kirken er vakkert utformet i fjellet, med en massiv kobberkuppel som dekker taket og skaper et fascinerende og unikt uttrykk.

Det som gjør kirken enda mer spesiell er at det er mulig å gå oppå den utvendig. På baksiden av kirken går det en sti opp til kuppelen. Den lille fjellknuasen vitner lite om en kirke fra utsiden og hadde jeg ikke visst at den var der så hadde jeg nok gjettet at det var noe helt annet.

Opplev tradisjonell finsk sauna på Löyly

Nede ved havet i Helsinki ligger den offentlige saunaen Löyly, et perfekt sted for å oppleve den autentiske badstutradisjonen i Finland. Tidligere var det 100 offentlige saunaer i Helsinki, nå er det fem igjen og Löyly er en av de.

Med sin beliggenhet ved sjøen er også dette et ypperlig sted å teste ut isbading. Når vi ankommer saunaen en sen januarkveld er det bekmørkt og havet utenfor er dekket med et teppe av flytende isklumper. Ishavet frister minimalt, men etter et par intense runder i saunaen er de fleste klar for å avkjøle seg i det fryktinngytende kalde vannet. En dukkert i det islagte vannet setter fart på både adrenalinet og bloomløpet, og det er som om kroppen kickstarter seg selv. For alle som ikke har prøvd, det kan det virkelig anbefales! Selv for sånne frysepinner som meg.

På Löylu finnes det tre ulike saunaer, der en av de er en røykbadstue. Mellom badstuene finnes det også et spaområde med peis, hvor du kan slappe av og blant annet nyte en øl eller et glass vin. Hvis du er der når det fremdeles er dagslys kan du nyte synet av den arkitektegnede bygningen fra utsiden.

Foto: Marinella Himari

Gå på arkitekturvandring i byen

Helsinki er full av vakre bygninger i ulik stil. Her finner man russisk ortodokse kirker, fargerike bygårder og moderne museumer. Ta en vandring gjennom byens forskjellige distrikter og bli kjent med Helsinkis arkitektur og severdigheter.

Smak på finsk gin

«Vi har verdens beste gin» skrøyt finnene til meg. Jeg tok det hele med en klype salt og tenkte ja ja, det er sånn man alltid hører. Men de har faktisk verdens beste gin. Kyrö Napue Gin er kåret til verdens beste i 2015 og det med god grunn. Ginen er mild og fyldig i smaken, uten at man sitter igjen med følelsen av å ha drukket granbar. Den gjør seg ekstra godt med tranebær og en rosmarinkvist i.

Gineventyret til produsentene bak Kyrö begynte i den lille bygda Isokyrö. Det startet med at en kameratgjeng, uten noen tidligere erfaring fra alkoholbransjen, i 2013 bestemte seg for å lage Finlands første whisky destilleri. De fikk særdeles gode tilbakemeldinger på whiskyen og bestemte seg for å starte produksjonen for fullt. Det eneste problemet var at whisky tar tid å lage fordi det må lagres, så mens de ventet på at den skulle bli ferdig, lagde de i mellomtiden litt gin. Den finske ginen, laget på lokalt helkorn-rug, ble en megasuksess og i 2015 stakk de av med «Best Gin for Gin and Tonic» i den anerkjente International Wine and Spirit Competition og samme året tok de også med seg gin-gull i San Francisco World Spirit Competition. Jeg ville ikke forlatt Finland før jeg hadde smakt en ordentlig finsk gin and tonic var jeg deg!

Utforsk naturen og øyene rundt Helsinki

Noe av det som gjør Helsinki så spesiell er nærheten til naturen. Byen er omringet av både hav og skog, og du skal ikke lange bussturen ut av sentrum før du er ute i naturen.

Vi tok en dagstur til Seurasaari (Fölisön) som ligger like utenfor Helsinki sentrum. Det ble en deilig liten utflukt til et vinterkledd landskap, hvor det kun var oss og en og annen turgåer.

Jeg kan se for meg hvordan det er på Seurasaari om sommeren, når trærne er grønne og luften varm. Et perfekt sted for en sommerpiknik. Selv om det ikke var badetemperatur og piknikstemning den dagen vi tok turen dit, så var det fremdeles idyllisk og ikke minst veldig fredelig. Det er nesten vanskelig å forstå at det ligger så nærme sentrum, for det føles ut som en liten bortgjemt perle i den finske hovedstaden.

En av Helsinkis største attraksjoner er en annen øy ved navn Soumenlinna. Øya står på UNESCO`s verdensarvliste og fortet som ligger der er verdt å få med seg hvis man er i Helsinki. Jeg fikk dessverre ikke tid til å dra dit, men fikk allikevel en smakebit av Helsinkis skjærgård på vakre Seurasaari.

Reis på en svipptur til Tallinn

fullsizeoutput_4da1

Hovedstaden i Estland, Tallin, ligger kun en kort båttur over sundet fra Helsinki. Båtturen tar bare to timer og hvis du river i med en Business Lounge billett i tillegg, kan overfarten bli riktig så behagelig.

Tallinn tok både pusten og følelsen i fingrene fra meg den kalde januardagen vi tilbragte i byen. Den pastellfargede gamlebyen var så sjarmerende at det var vanskelig å legge ned kamera og det er ingen tvil om at jeg skal tilbake dit. En ferie i Helsinki kan lett kombineres med en dagstur til den Baltiske hovedstaden, og jeg vet ikke om noe annet sted hvor det er så lett å kombibere et besøk til to hovedsteder samtidig.

Info:

Spis

I sentrum tilbyr Ravintola Kiila rimelig og god lunsj. Restauranten ligger rett overfor Stockman og til 10 euro får du en deilig rett og fri tilgang til salatbuffeten. Jeg har også hørt fra flere pålitelige kilder at resturantene YesYesYes og Grön (god på vegetar) skal være veldig bra, men jeg har ikke personlig testet dem ut.

Hyggelige kaféer og barer: Kuuma Helsinki (Albertinakatu), Brooklyn Café (Fredrikinkatu), The Cock, Holiday, Bar 9, Trillby & Chadwick (hemmelig bar).

Bo

Scandic Park ligger sentralt i Helsinki, i gåavstand til de fleste serverdigheter og med gode kollektivtransport-forbindelser. Rommene er delikate og hotellet har selvfølgelig også egen sauna og basseng i øverste etasje.

Andre severdigheter som er verdt å få med seg

-Ta en dukkert i havbassenget Allas sea Poll som ligger nede ved havnen.

-Kjøp med deg noen deilige delikatesser fra Saluhallen.

-Besøk Kampi Chapel of Silence.

-Ta båten over til Suomenlinna Island fra Kauppatori.

Koselige nabolag

Punavuori og Kallio. Punavuori ligger nært sentrum og har mange hyggelige kaféer, butikker og små resturanter. Kallio ligger et lite stykke fra sentum, men er rimelig og urbant.

Komme seg dit

Fly direkte med enten Finnair, Norwegian eller SAS. Det tar 1,5 time og flyplassen ligger ca 30 min fra bysentrum.

Oppholdet i Helsinki var sponset av Matka-NBEFInland, men det er ikke lagt noen føringer på innholdet i teksten som er helt og holdent mine egne synspunkter.

6 comments on “Sauna, gin og design i Helsinki

1. Fin blogg du har! Tror jeg trenger litt tips til min:-)

Liker

2. Jeg var på dagstur til Helsinki da jeg var i Tallinn for en del år siden, og det var virkelig superenkelt å reise med båt mellom de to hovedstedene. Føler egentlig at jeg burde sett litt mer av Finland, det er jo tross alt nabolandet vårt 🙂

3. Jeg har tidligere bare fartet rundt i Lappland, så jeg kunne gjerne tenke meg å besøke Helsinki også. Det ser ut som en spennende by! Spesielt den kirka, wow.

• Ja, du burde ta turen, det er en skikkelig kul by! Lappland står høyt oppe på min liste, jeg tror jeg må komme meg dit snart 🙂