Senja og Lyngen

Fot- og biltur i Tromstraktene

131770164486797605_edited

Lofoten er et av de stedene i Norge hvor det hvert år kommer litt for mange turister. Sånt er jeg litt allergisk mot. Derfor la jeg i år Norgesferien til de nordlige lillebrødrene til Lofoten, Senja og Lyngen, som har minst like spisse fjell, dramatisk natur og klart vann. Vi satt oss i bilen og besøkte noen av områdets fineste plasser.

Sist jeg besøkte Tromsø var byen dekket av snø og gradestokken viste kalde blå, for et par uker siden tok jeg påny turen til nord for å oppleve Troms på sommerstid. Jeg kan konkludere med at Tromsø og stedene rundt fint kan besøkes hele året, for plassene er vakre på hver sin måte i de ulike årstidene.

131770113232092522_edited
Sol og skyfrihimmel i Balsfjord

Senja rundt

Vi begynner road tripen vår med å kjøre sørover fra Tromsø. Etter at deler av reisefølge feilbereger tiden og mister flyet sitt fra Oslo, kommer vi oss litt senere av gårde enn planlagt. Dermed blir planene lagt om og vi bestemmer oss for å overnatte på Malangen, som kun er 1 time fra Tromsø, i stedet for lenger sør på Senja.

Vi sjekker inn på Malangen Resort den kvelden og innser plutselig at vi har hele hotellet for oss selv. Det viser seg at hotellet nemlig er stengt på sommerstid, men vi er så heldige at vi har fått lov å sove her en natt. Resepsjonisten ber oss pent om å ikke dra noen «The Shining» referanser og ønsker oss en god natt. Ikke bare har vi hele hotellet for oss selv, men vi har også fått Superior rommene med fantastisk utsikt over Balsfjord. Med den utsikten er det ikke vanskelig å sove godt.

Jeg får meg ikke til å trekke for persiennene, for den vil skygge for den fine utsikten som finnes i sengeenden. Midnattsola vekker meg et par ganger i løpet av natta, men det gjør ingen verdens ting når utsikten er gyldne fjell og sukkerspinnskyer.

Siden hotellet ikke er åpent pakker vi neste dag sakene før frokost og kjører til nærmeste dagligvarehandel for å finne noe frokost. Det er litt vanskelig å forlate Malangen, jeg skulle gjerne vært der litt lenger, men det spørs om jeg ikke må tilbake en gang mellom november og april, når de er åpne igjen.

131770115180755299_edited
Malangen Resort

Humpete veier og spisse fjell

Etter frokost på den lokale dagligvaren i Meistervik fester vi beltene, tuner inn på lokalradioen og kjører videre mot Senja. Vi har fått noen gode tips av en lokal bekjent og følger hans råd om steder verdt å se og oppleve på øya.

Først passerer vi Aursfjordbotn før vi kjører via Finnsnes ut til Senja. Bilturen tar noen timer og deler av veiene ser ut som et lappeteppe av asfalt, men utsikten utenfor bilvinduet er upåklagelig flott og alt annet enn kjedelig.

131770119291543251_edited
Aursfjord sagbruk

131770118639340927_edited

Vi stopper ikke før det er tid for lunsj i Hamn på Senja. Her finnes det et hotell og restaurant som ligger flott til nede ved brygga. Vi spiser en kremet fiskesuppe – som seg hør og bør når man er så nærme havet. Prisene på suppa matcher ikke tilgjengeligheten på fisken, begge deler er relativt høye. Men alternativene er ikke så altfor mange her ute og suppa er mettende og porsjonen stor. Vi trenger litt ekstra påfyll, for vi har fremdeles mange fine steder å se på Senja.

Kunst og kaker

Etter lunsj kjører vi nordover mot det berømte Kråkeslottet på Senja. Ytterst på en holme på Bøvær ligger det gamle fiskebruket, som idag er et unikt samlingspunkt for kunst og kultur.

Jeg hadde det liksom på følelse hele tiden, at Kråkeslottet var et sted jeg kom til å like. Godt mulig det var navnet som fenget meg. Jeg hadde hvertfall rett, Kråkeslottet er noe i min gate.

131770134015471939_edited
Unike Kråkeslottet

Kråkeslottet drives som en kulturinstitusjon, og arrangerer utstillinger, konserter , festival og workshops. Det er også tilholdssted for kunstnere som vil komme hit og bo her mens de produserer kunst. Det første som møter oss når vi kommer hit er en stor utendørs fotoutstilling og turkist hav. Dette er akkurat slik jeg har sett for meg Senja, med en fargerik naturpallett og fjell på alle kanter. Jeg skjønner godt at kunstnere finner inspirasjon til verkene sin ute i disse omgivelsene.

Vi er kaffetørste og har bestemt oss for å fika litt, vi krysser fingrene for at de har både kaffe og kaker. Ønsket vårt blir oppfylt og vel så det, stedet har så f.a.n.t.a.s.t.i.s.k.e kaker at vi må bestille flere underveis i fikaen. Kaffen er ikke dårligere, den serveres i en gammel kanne med en hjemmestrikket lue over seg, for å holde varmen. Det hele er så sjarmerende at den pensjonerte baristaen i meg danser av begeistring innvending.

Vi koser oss vel og lenge med fikapausen og går deretter for å titte på utstillingene. Fem forskjellige utstillinger er det denne dagen, alt fra installasjoner, fotografier og grafikk til videokunst. Skal du kun besøke et sted på Senja, så må det bli Kråkeslottet.

Med magene fulle av kaker tuter vi videre over fjellet og ned til Ersfjord. Men før vi rekker å komme dit blir vi stoppende å måpe på toppen av fjellet. Når vi kommer ut av en av tunnellene, før nedstigningen, blir vi møtt av en utsikt som en fotoenturiast som meg selv ikke lar gå fra seg. Heldigvis er det flere som har skjønt at denne spotten er vakker, så det er bygget et stoppested med utkiksplass til Ersfjorden under oss. Jeg og de tyske bobilturistene knipser entusiastisk før vi tar fått på de svingete veien ned.

131770122496154972_edited
Utsikt over Ersfjord

Etterhvert som vi kjører nordover på Senja begynner tåka å legge seg rundt fjelltoppene, og selv om de skygger for utsikten, gjør de også stemning mystisk og magisk. Vi passerer Mefjordbotn og Mefjordvær Brygge hvor vi egentlig hadde planlagt å spise lunsj. Men når man er på biltur er det fort gjort at planene endrer seg etter reisefølgets behov. Lunsjen måtte inntas litt tidligere – det gjelder å fore sultne passasjerer i tide for å gjøre turen så hyggelig som mulig for alle. Det er noen av oss som blir litt lite medgjørlige når magen skriker etter påfyll.

Gåturen opp til Segla må vi også droppe, klokka tikker mot kvelden og siste båten fra Botnhamn til Brensholmen på Kvaløya må vi rekke, for natten skal tilbringes i Tromsø. Dermed sparer vi besøket til Segla og Husøy til neste tur til Senja. For en tur til hit blir det helt klart.

131770143397002179_edited

Lygsalpene

Neste dag, etter å ha avlevert halve reisefølget på flyet til Oslo, kjører vi igjen ut av Tromsø, men denne gangen i retning Lyngen.

Etter en time ankommer vi Breivikeide og stiller oss tålmodig i ferjekøen som skal ta oss over til Svensby og de majestetiske Lyngsalpene som ligger foran oss. Utenfor bilvinduet leker et titalls kitere seg med skjermene sine, mens jeg hutrende tar på meg superundetøyet og krysser fingrene for at sola titter fram til gåturen som vi har planlagt. En ting er sikkert, det er lurt å ha med varme klær når du er på ferie i nord. Det skal sies at vi er griseheldige med valg av uke, for gradestokken har nesten krabbet opp til 20 tallet og det etter en særdeles dårlig forsommer for folk i nord. Vi hørte til og med rykter om at det i begynnelsen av juni hadde vært 5 grader og snø, så vi sier oss fornøyde med at sola titter frem, selv om man må ty til superundertøy. Det skal også nevnes at mitt frysepunkt er nok betraktelig pinglete sammenlignet med hardføre tromsøværinger.

Vi båter det korte strekket over til Svensby og kjører i retning fjellene og startpunktet for gåturen vår. Men igjen slår den akutte sultkrisa inn og vi må snu bilen i retning noe vomfyll hvis det fortsatt skal være nogenlunde god stemning på turen. Det blir en tilsammen 2 timer lang omvei, tur-retur Lyngseide, før vi igjen prøver å komme oss til Sørleangsbotn.

Ved Sørleangbotn begynner vi å traske oppover til Blåvatnet som ligger ved foten av Lyngenalpene. Det er flotte oppmerkede løyper de 8 km det er til til vannet. Vi går ikke langt på stien før landskapet åpner seg og den allerede imponerende utsikten blir enda mer imponerende. Jeg får følelsen av at jeg er i Alpene, eller Canada eller Patagonia, som jeg alltid har hatt lyst til å reise til og reisefølget nikker bekreftende.

Etter et lite stykke på flatt terreng begynner et mer steinete underlag, som skal vise seg å følge oss hele veien. Det er ikke mye stigning oppover, men akkurat nok til at man etter 1,5 time på ujevnt underlag kjenner det litt i leggmuskelaturen.

Ved fotenden av fjellet finner vi det berømte Blåvatnet, eller Blåisvannet som de lokale kaller det. Vannet lever opp til navnet sitt og vel så det, for fargen på det er som om noen har vært litt overentusiastisk i Photoshop. Dessutten er det også så glassklart at man kan se hver minste lille stein på bunnen.

Vi spiser noen nøtter og reisekompanjongen fyrer en pipe mens jeg nyter fjellufta og omgivelsene rundt meg. Den sure vinden fra tidligere på dagen har gitt seg og himmelen er lyseblå og sola varmer i nakken. Det slår meg at vi skulle hatt med telt og campet, men også denne dagen har vi en båt vi må rekke tilbake til Tromsø. Dermed må vi småløpe over de vaklende steinen hele veien ned. Det tar en time i fort tempo, bokstaveldig talt over stokk og stein. Men vi rekker båten og slipper å kjøre tre timer rundt Lyngen.

Fra båtvinduet ønsker en pastellfarget himmel oss god natt før vi tilbakelegger den siste timen det er til Tromsø. Det er helt klart en fordel å reise på biltur i nordnorge om sommeren, for dagen tar aldri slutt og du kan nyte utsikten hele døgnet. Vel tilbake i Tromsø dysser måkene som krangler om mat utenfor huset oss i seng og bildene av fjelltopper og midnattsol spiller som en film inne i hodet hele natten. Takk Nord-Norge for noen spektakulære naturoppleveler som jeg skal leve lenge på.

131770178703220538_edited

4 comments on “Fot- og biltur i Tromstraktene

1. Haha, hvordan klarte dere å få sjekket inn på et stengt hotell? 😀 Jeg må komme meg til Nord-Norge snart, naturen ser jo fantastisk ut overalt!

Liker

2. Grete Rygh

😣😍

3. For et fantastisk opphold dere fikk i Troms! Været er jo alltid litt så-som-så her oppe i nord, men det virker som dere var ganske heldige tross alt. 🙂 Så fint at turen til Blåvatnet falt i smak! Senja kjenner jeg også nå at det frister stort med et gjensyn til.