Aktive naturoppelvelser i Ebeltoft

Foto Hanne Marit Tobiassen - Sekk og Sanaler (8)
sponset reise

Den lille byen Ebeltoft på Østjylland er en sjarmerende liten plass omgitt av flotte naturområder. Jeg tok turen for å smake på dansk hygge og tilbringe tid ute i den deilige danske naturen.

Globetrotterelisa og jeg tar flyet en knapp time fra Oslo til Aarhus og ankommer østsiden av Jylland, hvor vi skal leke spreke turister de neste dagene. Vi plukker opp leiebilen og tøffer avgårde mot den sjarmerende lille byen Ebeltoft. Jeg minnes at jeg har vært her før en gang, for det dukker opp noen hyggelige barndomsminner fra en sommerfeire i byen med de skakke gamle husene og de lange sandstrendene.

Foto Hanne Marit Tobiassen - Sekk og Sanaler

Vi tar oss en liten runde i byen før vi snuser opp den sjarmerende kaféen Mellem Jyder for en lunsj. Vi må tross alt fylle lagrene før vi skal ut å mountain bike i nasjonalparken Mols Bjerget. Etter en god matbit bestående av sild og varmrøkt laks kjører vi ut mot nasjonalparken, som ligger et par mil utenfor Ebeltoft by.

Mols Bjerget

Karpenhøj Naturcenter låner oss to MTB sykler og sender oss ut i nasjonalparken med et kart. Sist, og første gang, jeg syklet MTB var i Örebro i Sverige, og der syklet jeg på små stier gjennom skogen, mens i Mols Bjerget er det åpent landskap, jorder og koller som gjelder. Terrenget er ikke like utfordrende som i Sverige, men til gjengjeld veldig pent.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Foto: Elisabeth Eriksen

Vi hiver oss på syklene og passerer kuer, sauer og grønne åser. Til å være Danmark er det overraskende bakkete. Elisabeth er en dreven MTB-syklist med betydelig bedre kondis enn meg, men hun er heldigvis også tålmodig og senker tempoet for min skyld, slik at det blir en kosetur. For min del er den akkurat passe utfordrende og enkelte steder må jeg gå av syklen for å komme opp de bratte bakkene.

Vi følger de små prikkene på kartet, som er stier i terrenget, og sykler gjennom jorder og på grusveier og stier. Åsene er grønne og trærne gule, og det føles mer som om vi er i september enn november. Vi passerer noen kuer, som så vidt skjenker oss et blikk, før de vender munnen ned mot gresset igjen. Det virker som de er vant til besøk.

Bilde øverst til høyre tatt av Elisabeth Eriksen.

På kartet har vi fått merket av noen steder vi må stoppe underveis på turen. Trehøyje utkikkspunkt er et av stedene og består av tre små topper som «ruver» 127 moh. Vi besøker et par til av de avmerkede punktene før vi etter 2,5 time leverer tilbake syklene akkurat i tide før det blir mørkt.

Det var både utfordrende og flott å sykle MTB i Mols Bjerget, men parken egner seg også godt til å besøke til fots, for alle stiene er merkede og lette å få øye på.

Mitt andre møte med MTB ble like fornøyelig som det første, dette er helt klart noe jeg kan gjøre flere ganger! Å sykle mountain bike er betydelig tyngere enn vanlig sykling, men til gjengjeld også gøyere og mer actionfylt.

Foto Hanne Marit Tobiassen - Sekk og Sanaler (14) - Copy

Hesteskrekk og galopp

Neste dag våkner jeg litt stiv fra gårsdagens sykling og undrer meg over hvordan det skal gå med dagens aktivitet, som er ridning. Vi kjører igjen i retning Mols Bjerget til vi ankommer en gård like utenfor nasjonalparken.

Jeg må ærlig innrømme at jeg har gruet meg til denne aktiviteten. Jeg er nemlig ganske hesteredd. I barndommen var jeg litt uheldig å ble sparket av en hest og etter det så har jeg vært litt skeptisk til de store dyrene. Men jeg vet også at den eneste måten det kan bli bedre på er eksponeringsterapi. Derfor har jeg de siste årene alltid takket ja når jeg har fått tilbudet om å ri.

Foto Hanne Marit Tobiassen - Sekk og Sanaler (20)

Gården vi har kommet til heter Helgenæs og eieren Rolf og de to hundene hans ønsker oss velkommen. Jeg informerer om mitt noe anstrengt forhold til hester, men Rolf beroliger meg med at på Helgenæs sparker ikke hestene og de er særdeles snille. Rolf forteller også at han har 40 islandshester på friluftsgården og at han har funnet fram de snilleste til oss.

Først børstes hesten godt, før vi fester salen og trer opp i den. Jeg er så grønn på dette at jeg må spørre Rolf hva man sier til en hest. Aller helst vil jeg vite hva jeg skal si for å få den til å stoppe. Når det er avklart rir vi ut av gården og ut på jordene. Min hest er rolig, tålmodig og ikke minst veldig sulten. Hester spiser visstnok 18 timer i døgnet og jeg må være streng med den nye turkameraten min, hvis ikke hadde vi ikke kommet oss av flekken.

Bildene til høyre tatt av Elisabeth Eriksen.

Rolf tar oss med på en tur lags åkre, ut til klippene ved havet og gjennom skogen. Turen er utrolig variert og fin. Når vi nærmer oss slutten foreslår Rolf at vi kanskje skal sette opp tempo litt og ber meg holde fast i manken til hesten. Jeg griper godt tak i håret på hesten og før jeg vet ordet av det setter den i full galopp oppover en bakke. Fy søren så gøy det var! Jeg hadde aldri i min villeste fantasti trodd jeg skulle galoppere, men for et kick. Vi gjentar suksessen et par ganger til før vi runder av turen tilbake på gården.

Vi vinker farvell til hestene og jeg kan konkludere med at jeg er litt mindre hesteredd enn før jeg kom. Jeg har til og med lyst til å gjenta det hele, for det ga virkelig mersmak. Kanskje jeg snart er kurert?

Info:

En times ridning på Helgenæs koster hyggelige 190 kr. Det er lurt å booke på forhånd ved å ringe, les mer om Til hest på Helgenæs her.

Foto: Elisabeth Eriksen

Severdigheter i og rundt Ebeltoft:

Glassmuseumet

Det fine Glasmuseet ligger sentralt til nede ved vannet og er fylt med vakker glasskunst i ulike varianter og former. Vi fikk med oss en imponerende utstilling med den russiske glasskunstneren Maria Koshenkova under vårt besøk. Ebeltoft har en sterk glassblåsertradisjon og det finnes en rekke glasshytter og utsalg som det er mulig å besøke. På museumet finnes også en hyggelig kafè hvor du kan ta deg en kunstpause med gode fiskeretter og sjøutsikt.

Kalø slotsruin

Hvis du kjører i retning Mols Bjerget og byen Rønde finner du Kalø slotsruin ute på en liten halvøy i havet. I dag er det ikke så mye igjen av den lille borgen fra 1313, men den ligger idyllisk plassert på kysten med fine turmuligheter rundt seg.

Ta en spasertur på den steinlagte veien ut til borgen og få med deg den imponerende arkitekturen som er innebygget i ruinene. Det er designet trapper og utkikkspunkt i de gamle murruinene som gjør det mulig å oppleve borgen innenfra.

Sletterhage Fyr

Ute på tupppen ved Helgenæs ligger Sletterhage fyr som en hvit bauta i vinden. Området kan være værhardt, men er også utrolig fint for turgåere, fiskere eller fyrentusiaster. Det er også mulig å gå opp i toppen av fyret.

Spis:

Stockfleth  fiskerestaurant serverer herlige fisketretter i et sjarmerende lite murhus nede ved havnen og fiskebåtene. Spise sprellende fersk fisk mens du først befinner deg ved havet.

For tradisjonelle svenske retter og gammeldags nostalgi burde du legge inn et besøk til Mellem Jyder. Restauranten ligger i et av Ebeltofts gamle skakke hus og tilbyr sild i ulike varianter, frikadeller og diverse fiskemat.

Min favorittrestaurant i Ebeltoft ble det lille hyggelige stedet Æbeltoft. Mange av restaurantene i byen har kun 3 retter på menyen sin utenfor sesong og Æbeltoft er en av dem. Vi fikk servert hvit fisk til forrett med appelsin beurre blanc og smørristet glaskål, and med jordskokker og saltbakte rødbeter til hovedrett og posjert pære med hvit sjokolademousse til dessert. Alle rettene var utrolig smakfulle og delikate. Enda mer imponerende var det kanskje at det var kun var en mann som utførte alle oppgavene i restauranten. Han kokkelerte, serverte, kasserte og ryddet, og fikk i tillegg alt til å gå knirkefritt. Definitvt stedet å spise hvis du er i Ebeltoft.

Brasseri Molskroen like utenfor Ebeltoft gir deg den franske brasseristilen med lyse og hyggelige lokaler på Molskroen Strandhotell. Overnatter du på Strandhotellet er det både praktisk og hyggelig å spise i Brasseriet.

OBS: en del av restaurantene har reduserte åpningstider i november, det kan være lurt å sjekke på forhånd hva som er åpent.
Turen til Danmark var sponset av Visit Djursland og Visit Denmark, men det er ikke lagt noen føringer på innholdet i teksten som er mine egne opplevelser og meninger.