Reiseåret 2018

Enda et år  med fantastiske opplevelser og besøk til nye steder er over. Jeg tar et tilbakeblikk på alle reisene mine i 2018!

2018 var året da jeg reiste mye i Skandinavia. Dette er noe jeg har hatt lyst til lenge og jeg er veldig fornøyd med å ha fått sett så mange fine plasser i både Sverige, Norge, Danmark og Finland! Det ble totalt 17 turer fordelt på 8 ulike land (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Skottland, Italia og Sri Lanka) og med tre nye land som jeg kan krysse av på verdenskartet. Høydepunktene fra 2018 må sies å være reinsdyrsledetur i Finland, gåtur til Blåisvannet i Lyngen, fantastiske naturopplevelser på Sicilia og skandinavisk sommer på Gotland. Det var også året for unik overnatting, hvor jeg blant annet bodde på 4 forskjellige slott, svevende tretopphytter, glamping ved stranden og luksuriøse fem stjerners hoteller. Reiselivsmessen nominerte meg til finalist i kåringen av «Årets reiseblogger 2018» på Reiselivsmessen, jeg inngikk mange nye spennende samarbeid med destinasjoner og fikk en rekke nye følgere ❤

Et par måneder på vårparten i 2018 var også preget av sykdom, noe som setter ting i perspektiv. For første gang følte jeg på angsten for å ikke kunne reise og en kropp som ikke samarbeidet. Det er aldri noen god følelse, men med det har lært meg å aldri ta noe for gitt. Uansett hvor klisjè det høres ut så er det viktig å være tilstede i nåtiden og ta de sjansene som byr seg. Det kan hende de ikke kommer igjen. Jeg fikk også kjenne på hvor viktig og riktig det er for meg å reise, noe jeg virkelig ikke kan eller vil være foruten.

Heldigvis ble formen gradvis bedre, noe som resulterte i at jeg kan starte det nye året med en lengre tur til Sri Lanka. Det er jeg evig takknemlig for og jeg håper at 2019 byr på mange spennende reiser og god helse.

Januar

Årets første dager startet jeg i en av Europas kule hovedsteder, Amsterdam. De fineste folka jeg vet om og jeg feiret begynnelsen på 2018 med brask og bram!

Januar fortsatte med en tur til Finland i regi av NBE Matka. Turen startet på Åland, det lille øyriket i Østensjøen mellom Finland og Sverige. Der fikk jeg prøve curling, bakte smakfulle kanelbullar og tok en nostalgisk tur til innspillingsplassen for Vi på Saltkråkan.

Deretter ble den en kjapp tur innom vakre Tallin, før jeg tok båten videre til Helsinki.

Helsinki var akkurat like kul som jeg hadde sett for meg og byen byde på drøssevis med reiseinnspirasjon fra både MATKA (den finske reiselivsmessen) og andre reisebloggere som jeg møtte under Nordic Bloggers Experience arrangementet.

Etter Helsinki toget vi nordover til kulda og snøen i Ähtäri, midt i Finland. Der fikk jeg kjøre reinsdyrslede gjennom skogen, isbade i en frossen innsjø, klatret i tretoppene og tatt en hel del sauna.

Februar

I årets andre måned besøkte jeg de sjarmerende Väderöarna, Sveriges østligste punkt på Bohuslänkysten. Der fikk vi bli med ut å fiske kreps for deretter å koke og spise de rykende ferske på brygga, fy søren så godt! Jeg tok årets andre bad og nøt både god mat og godt selskap på de værutsatte øyene i havgapet.

Jeg prøvde for første gang vinterpadling i den Bohuslänske skjærgården og avsluttet turen med deilig spa på Tanumstrand Spa.

Mars

I mars satt jeg meg på flyet nordover til Tromsø. Der bodde jeg i verdens hyggeligste lille blå hus og fikk sett nordlyset for første gang!! Det ble også tid til en biltur til det fantastiske lille stedet Sommarøy og en tur med hundeslede ute i naturen rundt Tromsø.

April og Mai

April og mai var preget av sykdom, hjemmesitting og reiselengsel så de hopper vi glatt over.

Juni

Først og fremst så var juli en måned med et fantastisk deilig vær her hjemme i Norge. Jeg badet i lunsjpausen på Aker Brygge, spiste sushi og tittet på livet på Tjuvholmen og ikke minst spilte kubb og drakk vin på Lille Herbern. Krysser fingrene for at neste sommer blir minst like fin!

I regi av Visit Sweden og Visit Dalarna  tok jeg med meg tre andre reisebloggere og journalister og kjørte over grensa til idylliske Dalarna for å feire Midsommar. Det ble en fantastisk opplevelse fylt til randen av svenske tradisjoner og kulturelle høydepunkter. Vi sang «Små grodorna» til den store gullmedalje, flettet blomsterkranser og veltet oss i svensk bonderomantikk en hel helg.

Juli

I juli var det full feriemodus og måneden startet pånytt i nord og den nydelige byen mellom fjellene. Vi bodde igjen i det lille blå huset og kjørte Senja og Lyngen på kryss og tvers. Fjellene trollbandt meg fullstendig og gåturen opp til Blåisvannet i Lyngen var et av årets store naturopplevelser.

Den ene turen avløste den andre og jeg satt meg påny i bilen og kjørte østover. Denne gangen var det Örebro som stod på agendaen. I Örebro prøvde jeg MTB for første gang og fikk kjørt meg på stier gjennom skogen, før vi avsluttet turen med noen deilige sommerdager ved Hjälmaren på Katrinelunds kro.

I midten av juli var det klart for årets seiltur, som denne gangen ble lagt til middelhavet og øya Sicilia. Jeg mønstret på S/Y Aslaug og hadde noen vidunderlige dager med gode venner, deilig vin og fullstendig feriemodus.

Turen på Sicilia ble avsluttet med en tre dagers road trip hvor vi besøkte et par plasser som fullstendig tok pusten fra meg.

August

Det ble heldigvis en tur til Gotland i år også og det ble noen innholdsrike og deilig dager på øya i Østersjøen.

En knippe flotte reiseblogger og jeg spiste oss påny gjennom Gotlands spiskammers, badet i turkist hav, lekte i raukene og glampet på stranda. Skandinavisk sommer på sitt beste!

September

September var den store Danmark-måneden, med besøk til tre regioner i landet. Visit Denmark inviterte meg på tur til København, med opphold på luksuriøse Nimb og storopplevelser i bøtter og spann. Deretter dro vi videre til til Holckenhavn slott på Fyn, hvor det ble herskapelig overnatting, inspirerende møter og god mat.

På Fyn ble det flere slottsbesøk før jeg toget opp til Aarhus. Aarhus overrasket med urban sjarm og sterke kunstopplevelser, og jeg falt virkelig for Danmarks nest største by.

Oktober

Rett før løvene falt av trærne og høstvarmen fremdeles lå i lufta besøkte jeg de fantastiske Tretopphyttene Oslofjord som ligger i Horten. I toppen av trærne fikk vi selskap av ekorn og nøt panoramautsikten. Det ble en tur med mye familiehygge og to dager i ett med naturen.

November

Årets kanskje kjipeste måned startet igjen med en invitasjon fra Visit Denmark til en aktiv tur til Djursland. Jeg fikk min andre tur på MTB, men høydepunktet ble allikevel ridningen på hest, hvem skulle trodd?

Vi kastet oss også ut i vinterpadling og haisvømming før vi avsluttet turen på spa, som seg hør og bør.

Foto: Globetrotterelisa

I slutten av måneden satt jeg meg på flyet til Skottland og toget fra by til by og slott til slott. Visit Britain disket opp med besøkt fine Edinburgh, det skotske høylandet og  to nye spennende byer (Dundee og Aberdeen) i landet. Det blir nok flere togturer i Skottland i fremtiden kjenner jeg.

Desember

Desember startet med en stemningsfull juletur til Vestsverige og Gøteborg. Der spiste vi tradisjonelt svensk julebord, bodde på enda et slott og handlet julegaver og sanket julestemning på de ulike julemarkedene.

Desembers andre tur gikk til Sveriges hovedstad. Det var første gangen jeg besøkte byen og likte den umiddelbart. Deretter toget jeg et par timer vestover mot Västerås hvor jeg bodde på stilfulle og unike Steam Hotel!

Det nye året startet jeg i Sri Lanka, et land som jeg lenge har hatt lyst til å reise til. Vi skålte oss inn i det nye året med brusende bølgelyd og tropiske temperaturer. For en fantastisk start på et nytt reiseår!

Jeg håper og tror at 2019 kommer til å bli et bra reiseår fylt med mange spennende opplevelser, nye møter og ikke minst masse god mat. Noen reiser står allerede på agendaen som Stockholm i mars, Bali i september og Barcelona i juni. Jeg er ganske sikker på at det i år som alle andre år blir sommerferie langs kysten i Sverige, Nordnorge frister til gjentakelse også har jeg et par steder på ønskelista som jeg håper kan oppfylles. Høyt oppe står blant annet Georgia, Færøyene, Island og Albania. Det vil også komme flere reiseskildringer, guider og tips fra turene i 2018 utover i året som kommer, jeg går ikke akkurat tom for innlegg med det første og gleder meg til å dele flere reiser med dere.

Jeg er evig takknemlig for de mulighetene denne bloggen gir meg og de reisene, opplevelsene og bekjentskapene som kommer ut av den. Jeg elsker å kunne ha muligheten til å dele mine tips, turer og erfaringer med dere som leser og jeg er så takknemlig for alle som følger meg på ferden. Jeg bruker timer, energi, engasjement og frustrasjon på bloggen, men åh som det er verdt det, for det gir meg så vanvittig mye glede!

Takk for at du følger, leser, kommenterer, deler og engasjerer, det setter jeg uendelig stor pris på. Godt nytt reiseår!

6 kommentarer om “Reiseåret 2018

1. Glad for å lese at formen er blitt bedre, og at du kan fortsette med reisingen. Forstår godt at det å kjenne på at kroppen ikke samarbeider må være utrolig skummelt! Håper formen bare er stigende, og at 2019 vil bli et år fullt av masse gode minner og spennende reiser. Ser ut som du, på tross av sykdom, også hadde et fint 2018. 🙂 Georgia, Færøyene og Island er høyt oppe på ønskelisten min og! 🙂 Gleder meg til å følge deg også i år. 🙂

Liker

2. 17 turer på et år, det er imponerende! Håper formen holder seg bra i 2019 og at du får sett enda flere nye steder. 🙂 Færøyene kan jeg virkelig anbefale, så håper du får krysset den av på ønskelisten i år. 🙂

3. Imponerende mange fine turer du har vært på i år, Hanne Marit! Ikke minst til tross for sykdom og at formen dessverre ikke har vært på sitt beste. Godt å høre at du føler deg bedre, og jeg håper 2019 blir et strålende år for deg! Håper også at du får oppfylt alle reiseønskene dine. 😀 Gleder meg til å følge deg videre, og det hadde vært gøy om våre veier krysses i år også!