Reiseåret 2019

Reiseåret 2019 har vært et begivenhetsrikt år fylt med mange spennende reisemål. Totalt ble det 19 turer fordelt på seks land. To av de var lengre turer til Asia, fem til Danmark og åtte turer til Sverige. Tre nye land ble besøkt, Sri Lanka, Indonesia og Færøyene. Spesielt stas var det å endelig komme seg til Færøyene og Sri Lanka, steder som har ruvet på topp av ønskelista lenge.

Det er alltid en viss risiko for at man blir skuffet når en har veldig høye forventninger til et sted, men begge stedene oppfylte alle forventningene og enda litt til. Året har også vært dominert av mye øybesøk, hele åtte øyer ble besøkt i Skandinavia i løpet av året (øyguide kommer i 2020). Og det passet meg fint, for jeg elsker øylivet, og ikke minst øyfolk!

2019 var også et år hvor naturopplevelser stod i fokus. Turen til Færøyene er noe jeg sent glemmer, det treløse og grønne landskapet bergtok meg fra første stund. Naturbyn i Värmland og festivalen Into the Woods ga meg sinnsro i skogen. Mens Sri Lanka imponerte med frodige teplantasjer, ville elefanter og lange sandstrender.

La oss heller ikke glemme maten. På Bornholm opplevde jeg kokkekonkurransen Sol og Gudhjem og spiste fortreffelig mat på Michelin-restauranten Kadeau, som blant annet serverte maur.  Både på Bali og Sri Lanka spiste jeg noen fantastiske curry-retter og begynte hver dag med ferskpresset juice.

Alle turene til Sverige åpnet øynene mine på nytt for det vakre nabolandet. De kortreiste turene over grensa tok meg til noen skikkelig fine plasser. Også i år ble det en tur til mitt elskede Gotland, en øy jeg setter høyt. Skjærgården i Østersjøen bød også på flere fine steder som jeg ikke har vært før, som Öland, Västervik og Hasselö.

Året fikk en litt uventet vending da hovedkontoret til Visit Sweden bestemte seg for å legge ned Norge-kontoret og jeg plutselig står uten jobb i 2020. Jeg prøver å se på det positivt og tenke at det kanskje byr på noen nye og spennende muligheter. Jeg har gått noen runder med meg selv og endt på at jeg gjerne vil holde meg innenfor reiselivsbransjen, slik at jeg kan drive med det jeg liker aller best. Jeg har et sterkt ønske om å få fortsette å dele refleksjoner og tips fra rundt om i verden, og er spent på året som kommer og hvordan det blir.

Her er et lite tilbakeblikk på de fine stedene jeg besøkte i 2019:

Sri Lanka

Jeg begynte året i vakre Sri Lanka med strender, influensa og en road trip rundt i landet. Jeg opplevde noen av de flotteste templene jeg har sett, både på toppen av en stein og i grotter, og spiste curry til den store gullmedalje. Vasking av elefanter i en elv og bestigning den hellige tempelsteinen Sigiriya er opplevelser som jeg sent vil glemme. Sri Lanka er et land jeg gjerne reise tilbake til snart igjen.

Dalarna – Sverige

Etter Sri Lanka ble det en kort tur til Åre og Trondheim før jeg og GlobetrotterElisa reiste på vintertur til innlandsregionen Dalarna. Der fikk vi en smakebit av den ekte svenske vinteren med 24 minusgrader, skøyting på naturis og ridetur i skogen. Dalarna var deilig!

Stockholm

I mars tok Camilla fra Urbania Magasin og jeg igjen turen til Stockholm. Vi ble så glad i byen første gangen vi besøkte den i 2018 at vi måtte ha et gjensyn i 2019. Vi bodde på vinhotellet The Vinery, smakte oss gjennom byens restauranter og fikk med oss noen fantastiske utstillinger på Fotografiska. Stockholm leverer alltid storbyopplevelser av høy kvalitet, og det må nok bli en tur dit i 2020 også.

Silda

I påsken satt jeg meg i bilen vestover med den lille øya Silda som mål. Ferien på øya i Stadhavet bestod av avslappet stemning, deilige middager og kvalitetstid med gode venner. En skikkelig energipåfylling.

Silkeborg – Danmark

I slutten av mai ble jeg invitert til Danmark sammen med Hedda fra Tenk Koffert og Lena fra Travelletters. Det var regionen Silkeborg som stod på agendaen og vi dro på flere inspirerende kunstmuseer, gjorde yoga på stranden og fikk en smakebit av festivallivet.

Värmland – Sverige

I juni, juli og august gikk det i ett med reising. Bilen ble igjen pakket og naturopplevelser i Värmland stod for tur. GlobetrotterElisa, Hamacareise og jeg nøt deilige dager ute i de svenske skoger. Vi lagde mat over åpen ild og tok årets første bad på Naturbyn, bygde vår egen tømmerflåte som vi seilte nedover Klarälven på og kom tett innpå skogens konge i Värmland elgpark.

Barcelona

I midten av juni var det igjen klart for den årlige jenteturer til Barcelona. I en koselig Airbnb leilighet skålte vi i vin og nøt dagene i sola med god mat, fjas og fest.

Bornhom – Danmark

Sommeren er en perfekt tid å tilbringe i Skandinavia og neste tur gikk derfor til fine lille Bornholm. Et sted jeg har mange gode minner fra. Jeg, Spiselandslaget og The Travel Inspector overværet kokkekonkurransen Sol over Gudhjem, spiste et av året beste måltider på Kadeau og sanket urter langs kysten. Hygge i bøtter og spann med andre ord.

Småland og Öland – Sverige

Jeg fortsatte turen direkte fra Bornholm til Sverige, hvor vi startet turen i Småland. Også her stod øyer på programmet. Lille Visningsö i innsjøen Vänern viste seg å være en sjarmerende liten plass og slottet Västanå bød på herskapelig overnatting i fjonge omgivelser.

Vi dro enda lenger østover, til sommerparadiset Öland. Kalksteinsøya ga oss 30 grader, lange strender og et flatt terreng ypperlig for sykkelturer. Her skulle vi hatt bedre tid rett og slett. Öland er nå blitt enda en sommerfavoritt.

Læsø og København – Danmark

Etter noen dager hjemme i Norge dro vennegjengen på ny tur, denne gangen til Danmark. Det var på fredelige Læsø i Kattegatt, hvor vi skulle boltre oss i en ukes tid. Øya som er fylt med kantareller, sandstrender og kunstnere. Etter late dager på Læsø dro jeg og samboer`n videre til København for å kjenne på storbylivet. Der fant vi byens bruneste bar, et uferdig hotell under oppussing, inspirerende utstillinger og verdens beste Croque Monsieur. Køben er en by jeg aldri blir lei av.

Færøyene

Direkte fra Købehavn fløy jeg over havet til fascinerende Færøyene, en destinasjon jeg hadde gledet meg mye til. Jeg møtte Ingeborg fra Hamacareise og Hedda fra Tenk Koffert, og sammen kjørte vi øyene på kryss og tvers i en uke. Både landskapet og folka traff meg midt i hjertet, men den største opplevelsen var å sanke 400 sauer sammen med bøndene og hundene på Kalsoy. Det glemmer jeg ikke med det første. Vi fikk også med oss en av Færøyenes største musikkfestivaler, G Festival, og spiste noe herlig fermentert sau hjemme hos noen lokale.

fullsizeoutput_7337fullsizeoutput_7a50fullsizeoutput_77d3

Halland – Sverige

Jeg vendte hjem til Norge igjen, snudde i døra og dro med meg samboer`n til Sverige. Vi tok bilen og endte opp i Halland på festivalen Into the Woods. Festivalen ble et musikalsk eventyr i den svenske naturen. Ute i skogen i Unnaryd fant vi mindfulness, deilig vegetarmat, avslappet atmosfære og masse deilig musikk. Ingen tvil om at vi skal tilbake i 2020!

Gotland – Sverige

I år ble det også en tur til nydelige Gotland, et sted som alltid leverer sommerstemning. Skandinavias syden som jeg liker å kalle det. Reiseperler, The Travel Inspector, Tenk Koffert og jeg glampet i luksustelt på Surflogiet med utsikt til sandstranden og havet. Vi besøkte også den sjarmerende middelalderbyen Visby og ikke minst hadde vi en natt på designhotellet Furillen, som ligger i et nedlagt kalksteinsbrudd. Turen ble avsluttet i  hver vår suite på ABBA Björns hotell Slottsholmen i Västervik, skjærgårdsluksus av beste sort.

Fyn – Danmark

Kalenderen vippet over i september da jeg og Ingeborg fra Hamacareise satte nesa mot Fyn i Danmark. I det sydfynske øyhavet finnes det en rekke fine øyer og målet for turen var å besøke noen av disse. Vi startet i Danmarks tredje største by, Odense, en akkurat passe stor by med mange muligheter. Etter en dag i storbyen tok vi båten ut til Ærø, en fin liten øy hvor du blant annet finner Danmarks best bevarte 1700-talls by. De små badehusene sjarmerte fletta av oss og på Arnfeldts hotel bodde vi bekvemt og spiste utrolig godt.

Småland – Sverige

Siste Sverige-turen i 2019 gikk igjen til Småland. Første stopp var på nytt Västervik og den fantastiske skjærgården. Skjærgården utenfor Västervik består av 5000 øyer og vi tok en tur til Hasselö, som virkelig er en unik liten plass. Etter enda et besøk på Slottsholmen hotell dro vi innover i landet til Wallby Säteri for å fiske kreps, plukke sopp og spise kräftskiva. Naturen har virkelig mange deilig delikatesser å tilby om høsten.

Bali – Indonesia

Årets siste tur gikk til Bali med syv gode venner for å delta i bryllup. Vi hadde noen late villadager i Canggu og danset oss inn i natten på en episk bryllups-location. Deretter stakk vi innom Ubud noen dager før vi fant avslappende øyliv på Nusa Penida. Det er lett å skjønne hvorfor Bali er så populært, selv om det tar litt tid å komme seg dit.

Alt i alt har det vært utrolig mangel fine reiser i 2019. Jeg har nytt hver og en av de og gledet meg over alle de flotte stedene jeg har fått sett. Jeg elsker å reise i Skandinavia om sommeren og denne sommeren ble det mange turer til nabolandene. Jeg har delt mange av disse fine minnene med andre reiseglade mennesker og gode venner, og det setter jeg enormt stor pris på. De beriker turene mine og jeg er så heldig som får oppleve fantastiske steder med så mange inspirerende og hyggelige folk.

I 2020 har jeg noen konkrete reiseplaner, men kjenner jeg meg selv rett så blir nok mange spontane også. Vintur til Frankrike står på planen, også blir det sommer i Sverige med festivalen Into the Woods og hytteferie i Småland igjen. Jeg håper også at jeg i år endelig kommer meg til Georgia, et sted som står høyt oppe på reiselisten min.

Jeg ser frem til et nytt og spennende år og ønsker dere alle et godt nytt reiseår!

Enkelte av turene er sponset